Välkommen till vår Kundservice

Sök svar i vårt kundforum

Om du har en fråga är chansen god att vi redan har svarat på den. I vårt kundforum kan du läsa vad andra har frågat tidigare och ställa nya frågor.

Vi kan av säkerhetsskäl bara svara på allmänna frågor kring våra produkter och tjänster i forumet. Har du specifika kundfrågor ber vi dig kontakta vår kundservice via telefon.

Vidare till vårt kundforum

Lån

Vanliga frågor

  • Hur gör jag en extra amortering?

    Gör en inbetalning till plusgironummer 55 10 26-8. I meddelandefältet anger du ditt lånenummer samt texten ”extra amortering” som meddelande.

  • Kan jag samla mina lån hos er?

    Ja, du kan enkelt samla dina lån och krediter hos oss. På så sätt har du möjlighet att komma ner i månadskostnad.

    Läs mer om att samla dina lån

    Har du ett lån hos oss? Om du har ett lån hos oss och andra kreditgivare på Ikano Bank är du välkommen att ringa 0476 – 88 000 så hjälper vi dig om du vill samla dina lån.

  • Kan jag ta ett billån även om bilaffären inte är helt spikad?

    Du kan absolut ansöka om billån innan affären är i hamn och gör hellre det i god tid. Blir affären sedan inte av kan ni alltid lösa lånet eller behålla pengarna tills ni hittar en bil att köpa.

  • Kan jag höja mitt befintliga banklån?

    Ja, det går. Om du redan har ett banklån hos oss och behöver låna mer kan du enkelt ansöka om det här på hemsidan. Gör en ny, helt vanlig låneansökan. Fyll i dina uppgifter och ansök om det belopp du vill höja ditt lån med. Beviljas din ansökan får du ange lånenumret för ditt befintliga lån. När du signerat betalar vi ut det nya lånet till dig och bakar ihop det med ditt gamla lån. När allt är klart kommer du att ha ett nytt lån på totalbeloppet, räntan på ditt lån kan därför komma att ändras.

    Ansök om att höja banklån

Sparkonto

Vanliga frågor

  • Hur lång tid tar det att ta ut pengar?

    Om du gör ditt uttag via Internetbanken till ditt föranmälda konto i annan bank, samt gör överföringen innan kl 14.00 en vanlig bankdag, har du normalt pengarna under eftermiddagen samma dag. I annat fall under kommande bankdag.

  • Har ni insättningsgaranti på era konton?
  • När får jag fler kostnadsfria uttag på mitt Sparkonto Plus?

    Dina uttag räknas per kalenderår, alltså från januari - december varje år. Du får alltså nya kostnadsfria uttag den 1 januari varje år.

  • Har ni investeringssparkonto?

    Nej, det har vi i dagsläget inte. Vi erbjuder vanliga sparkonton och fasträntekonton. Du kan läsa mer om våra sparkonton via länken nedan.

    Läs mer om våra sparkonton

Kreditkort

Vanliga frågor

  • Hur beställer jag en ny pinkod till mitt kreditkort?

    Du är välkommen att ringa oss på telefonnummer 0476 88 000 så hjälper vi dig.

  • Måste jag öppna mitt Ikano Kort för utlandsköp?

    Du behöver inte göra något för att ditt Ikano Kort ska fungera utomlands.

  • Hur överför jag pengar från Sparkontot till Ikano kortet?

    Kontakta vår kundservice på 0476 - 88 000 (mån-tors 9-20, fre 9-17, lör-sön 10-17) så hjälper vi dig med det.

  • Varför får jag aviavgift när jag har elektronisk faktura via Kivra?

    Aviavgiften på 25 kr i månaden är inte endast för att täcka kostnaden för själva utskicket utan även för den administrativa hanteringen i samband med krediten och Kivra.
    Ikano Kort har t ex ingen årsavgift som en del andra kort har, utan vi tar endast ut en aviavgift för de månader man använder kortet. Vi ser det som ett schysst sätt mot våra kunder att endast ta betalt för när kortet används.

Bolån

Vanliga frågor

  • Vad har ni för amorteringskrav?

    Nya amorteringskrav från och med 1 juni 2016

    • Bolån som har en belåningsgrad över 70 % av bostadens värde ska årligen amorteras med 2 % av det totala ursprungliga lånebeloppet, till dess att belåningsgraden är 70 % eller lägre.
    • När belåningsgraden är lägre än 70 % ska amorteringen vara 1 % årligen av det totala ursprungliga lånebeloppet, ned till 50 %.
    • Bolån med belåningsgrad under 50 % omfattas inte av amorteringskrav.

    Amorteringsvillkor

    • Rak amortering: Amorteringsbeloppet är lika stort vid varje betalningstillfälle.
    • Amorteringsfritt: Ingen amortering under bindningstiden. Detta alternativ kan endast väljas för lånebelopp upp till 50 % av bostadens värde.

    Du som har bolån tagna innan 1 juni 2016 och vill flytta bolånen till oss, omfattas inte av de nya amorteringskraven enligt ovan. Om din belåningsgrad inte är högre än 70 % kan ditt lån vara amorteringsfritt, om du väljer det. Om du har lån som överstiger en belåningsgrad om 70 %, så ska den del av lånet som överstiger amorteras under maximalt 15 år.

  • Vad innebär ett lån med 3 månaders räntebindning?

    3 månaders räntebindning innebär att du får aktuell ränta fr.o.m. lånets teckningsdag och tre månader framåt.

    När de 3 månaderna har gått justeras villkoren till aktuell räntesats för en ny 3-månadersperiod framåt.

    Den nya räntan ser du när du loggar in i banken och på kommande låneavi som du får hem.

    På detta sätt fortsätter avtalet i 12 månader. Det innebär att du inte behöver meddela oss vid varje 3-månadersperiods slut utan avtalet löper i 12 månader om du inte väljer att flytta ditt lån eller binda din ränta. När de 12 månaderna har gått får du ett brev från oss och du kan då välja att fortsätta ha rörlig ränta eller binda den.

  • Vad är det lägsta respektive högsta beloppet jag kan låna när jag tar bolån?

    Lägsta totala lånebelopp är 200 000 kr och högsta totala lånebelopp är 8 000 000 kr.

  • Kan man förhandla om räntan hos er?

    Nej, hos oss slipper du krävande förhandlingar. Istället får alla kunder en schysst ränta som styrs av storleken på ditt lån och värdet på din bostad.

Allmänt

Vanliga frågor

  • Vart hittar jag årsbesked för 2016?

    Du hittar ditt årsbesked när du är inloggad. Under översikt kan du välja årsbesked.

  • Kan jag använda mitt nuvarande BankID hos er?

    Ja, om du har Mobilt BankID eller BankID på fil så kan du använda detta för att logga in på ikanobank.se.

  • Måste jag meddela er om jag byter adress?

    Du behöver inte meddela oss om du flyttar och byter folkbokföringsadress. De uppgifterna får vi in automatiskt.

  • Kan jag flytta alla mina konton till er?

    I dagsläget erbjuder vi inte helhetslösningar som din traditionella bank gör. Du kan välja att samla det mesta hos oss, men vi har inte lönekonton. Vi har som krav att man behåller sitt lönekonto på sin vanliga bank om man ska bli kund på Ikano Bank med sitt sparande. Vi erbjuder även bolån, billån och vanliga banklån, men du kan inte ha ditt konto hos oss som du har ett bankkort kopplat till och kan betala räkningar via.

Ring oss  telefon

0476 88 000

Telefontider

Mån - Tor 09.00 - 20.00
Fredag 09.00 - 17.00
Lör - Sön 10.00 - 17.00

TIPS!
Om du ringer till oss är det oftast mindre telefonkö under eftermiddagar och helger.

Mejla oss  mail

bank@ikano.se

VIKTIGT!
Tänk på att inte skriva några känsliga uppgifter om du mailar till oss, t.ex. personnummer eller kontonummer. Vi kan bara svara på allmänna frågor om våra tjänster via e-post p.g.a. banksekretessen. Om du har frågor om dina privata engagemang ber vi dig att ringa till oss.

Sök i forumet 

I vårt kundforum kan du läsa vanligt ställda frågor. Du kan även ställa nya frågor ifall du undrar något.

Vi kan av säkerhetsskäl bara svara på allmänna frågor kring våra produkter och tjänster i forumet. Har du specifika kundfrågor ber vi dig att ringa till oss.

Vidare till vårt kundforum

Blanketter

Här har vi samlat blanketter för dig som lånar och sparar hos oss. Klicka på den blankett som du vill ladda ner, fyll i dem och posta till:

Ikano Bank, Box 21066, 200 21 Malmö

Logga in på banken

Du kommer enkelt och säkert åt internetbanken och telefonbanken med BankID eller Mobilt BankID. 

Om du har skaffat BankID eller Mobilt BankID hos en annan bank, går det bra att använda det.

Läs mer om BankID

Vi finns även på Facebook

Följ oss på Facebook för att få inspiration, tips och råd kring din privatekonomi. Du kan även ställa frågor till oss. Vi gillar genomtänkta beslut och vill hjälpa dig att göra din vardag enklare.

Besök vår facebooksida

Inloggningsalternativ

Internetbanken

Mobilt BankID

BankID

Varför kan jag inte logga in med pinkod?

Ikano Kort

Logga in Ikano Kort

Välj om du vill skriva under med Mobilt BankID eller BankID på datorn

Läs igenom

Vi förstår att du bara vill bli klar, men du måste läsa följande dokument innan du kan skriva under din ansökan.
OBS. Öppnas i nytt fönster

Skriv under

Öppna BankID appen i din mobil eller surfplatta och knappa in din kod

Nu har du skrivit under!

    Vi behöver din medsökandes underskrift

    Välj hur du vill skriva under.

    Håll sökorden enkla. Du kan använd flera ord för att förfina din sökning.

    Om du inte hittar det du söker kan du prova att skriva nya sökord i sökfältet.