Verifiera dig i datorn

Väntar på verifiering... PressToOpenBankId
Tillbaka

Ange ditt personnummer

Verifiera dig i mobilen

Väntar på verifiering...
Tillbaka

Bedrägeri

Har du blivit utsatt för bedrägeri?
Kontakta oss för att spärra dina tjänster och starta en utredning.

Äldre par går emot oss på en solig vinterpromenad

Just nu förekommer det bedrägliga samtal och sms som uppger sig komma från Ikano Bank eller Ikano Banks säkerhetsavdelning

Bedragarna kan försöka skapa oro för att få dig att uppge känslig information. Lämna aldrig ut uppgifter eller verifiera dig med BankID på någon annans begäran.

Så skyddar du dig mot bedrägeri

Det blir allt vanligare med bedrägerier och bedragarna kan försöka nå dig genom telefonsamtal, sms, e-post eller sociala medier. Det är viktigt för oss på Ikano Bank att du som kund känner dig trygg med våra tjänster och i kontakten med oss. För din säkerhet vill vi göra dig medveten om vad du ska vara uppmärksam på för att undvika att bli bedragen.

Ikano Bank kommer aldrig att kontakta dig och begära att du identifierar dig med BankID eller lämnar ut personliga koder över telefon eller e-post.  Var vaksam och klicka aldrig på länkar eller telefonnummer som skickas på sms – särskilt om du inte själv varit i kontakt med banken.

Kontakta vår kundtjänst om du får ett samtal eller meddelande som du känner dig osäker på.

Om du blivit utsatt för bedrägeri

  • Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri eller har förlorat ditt kort, kontakta oss omedelbart för att spärra dina tjänster och stämma av eventuella obehöriga transaktioner. Du ringer oss på telefonnummer 0476-88 000. På Mina sidor kan du själv spärra ditt kort alla tider på dygnet.
  • Efter att du kontaktat oss påbörjar vi en bedrägeriutredning. Du hålls inte betalningsansvarig under utredningstiden.
  • Gör alltid en polisanmälan. Det gör du direkt på polisen.se eller genom att ringa 114 14.
Man på språng pratar med en kvinna som står med ryggen vänd mot betraktaren.

Bedrägerierna ökar – så blir du Svårlurad

Bedrägerierna på telefon och sms blir allt fler och svårare att upptäcka. Tillsammans med Sveriges banker vill vi sprida kunskap om hur man kan skydda sig själv och närstående mot bedrägerier. Här hittar du tips och information om hur du skyddar dig själv och människor i din närhet mot bedrägeri.

Bli svårlurad på svårlurad.se

Tips för att skydda dig

Det finns flera saker du kan göra för att minska risken för bedrägeri.

  • Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller konstigt.
  • Logga inte in med din säkerhetsdosa eller e-legitimation (exempelvis BankID) på någon annans uppmaning.
  • Lämna inte ut lösenord, kontouppgifter eller koder till någon. Banken ringer inte spontant för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.
  • Tänk på att bedragarna kan säga att de ringer från banken, polisen, ett företag, en myndighet eller påstå sig vara en närstående.

Läs mer på polisen.se

Kontakta oss

  • Telefon
  • Chatta med oss

    Öppettider: mån–fre kl 09–17
    Logga in

  • Ställ en fråga via e-post
  • Skicka brev/handlingar

    Ikano Bank
    Bedrägeri
    Box 210 45
    200 21 Malmö

Vanliga frågor vid bedrägeri

  • Måste jag göra en polisanmälan?

    Ja, vid ett bedrägeriförsök behöver du göra en polisanmälan direkt på polisens webbplats eller genom att ringa 114 14.

  • Är det Ikano Bank som ringer?

    Om du blir uppringd och misstänker att du inte pratar med banken ska du alltid avsluta samtalet och ringa upp oss på 0476-88 000.