Bedrägeri

Vi finns här om du blivigt utsatt för ett bedrägeri.

Viktigt att du agera snabbt!

ikon nummer 1

SpärraOm du blivit utsatt för ett bedrägeri, råkat lämna ifrån dig personlig information eller blivit besluten på ditt kort behöver du spärra det.
En del kortprodukter kan du spärra själv och i andra fall måste du kontakta oss, följ instruktionen om hur du går tillväga för respektive kort.

Om du förlorat ditt kreditkort kan du spärrar det dygnet runt via telefon 0476 - 88 000.

Om du har tjänsten StopService ring 08 - 775 50 00

Om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri gällande sparkonto eller privatlån ring oss på 0476 - 88 000 för att starta en utredning.

Ett tips är att aktivera en bedrägerispärra hos Upplysningscentralen. Besök minuc.se eller ring 08 - 670 90 00.

ikon nummer 2

Polisanmäl
Vid ett bedrägeriförsökt behöver du göra en polisanmälan direkt på polisens webbplats eller genom att ringa 114 14

du kan betala av dina lån i snabbare takt

Ta kontakt med oss
Det startas en utredning i ditt ärende. Banken kommer under utredningstiden informera dig om när utredningen beräknas vara klar och slutligen med avslutande utredningsinformation.

Den kontaktväg som används är främst brev till din folkbokföringsadress eftersom känslig information inte alltid kan delas via telefon eller e-post.

Skydda dig mot bedragare på internet

Bedragare kan göra en hel del för att försöka lura dig. De kan exempelvis utge sig för att vara bank eller skicka olika typer av virus. Ju mer du vet hur de arbetar, desto bättre kan du skydda dig.
    Här är några viktiga råd och tips på vägen:
  • Använd bankens säkerhetslösningar.
  • Öppna inte e-post och bifogade filer som du inte förväntat dig att få, eftersom de kan ”smitta” datorn med virus och banktrojaner, som i värsta fall kan leda till att ditt konto töms av bedragare.
  • Lämna aldrig ut koder eller personaliga uppgifter via Facebook och andra sociala medier.
  • Banken kommer aldrig ber dig via e-post eller sociala medier lämna ut dina koder, kredit- och bankkortsnummer.

Hjälp vid bedrägeri

Kontakta oss om du behöver starta en utredning om bedrägeri eller om du har frågor kring ditt ärende.


Öppettider

Måndag - Torsdag 09:00 - 17:00
Fredag 09:00 - 16:00

Blanketter

Reklamationsanmälan för Ikano Kort

Internetbanken

Logga in med Mobilt BankID

Logga in med BankID på fil

Skaffa och använd BankID

 Ikano Kort

Logga in Ikano Kort

Ladda ner vår kortapp Skipp

Välj om du vill skriva under med Mobilt BankID eller BankID på datorn

Läs igenom

Vi förstår att du bara vill bli klar, men du måste läsa följande dokument innan du kan skriva under din ansökan.
OBS. Öppnas i nytt fönster

Skriv under

Öppna BankID appen i din mobil eller surfplatta och knappa in din kod

Nu har du skrivit under!

    Vi behöver din medsökandes underskrift

    Välj hur du vill skriva under.

    Håll sökorden enkla. Du kan använd flera ord för att förfina din sökning.

    Om du inte hittar det du söker kan du prova att skriva nya sökord i sökfältet.