Verifiera dig i datorn

Väntar på verifiering... PressToOpenBankId
Tillbaka

Ange ditt personnummer

Verifiera dig i mobilen

Väntar på verifiering...
Tillbaka

Privatlån – lån med bra ränta

Man med hund läser tidning

Låna till det du behöver

Ska du renovera hemma eller skaffa en nygammal bil? Ett privatlån, som ibland också kallas banklån, blancolån eller konsumtionslån, kan användas till det du behöver utan att du behöver lämna någon säkerhet. Vi erbjuder lån efter dina förutsättningar, med rak amortering och möjlighet att betala in extra när du vill. Ansök om lån upp till 350 000 kr.

  • Få besked direkt
  • 0 kr i uppläggningsavgift
  • Ränta mellan 6,55 % – 17,15 %

Räkna på din månadskostnad för lånet

kr
Ansöker du om lån över 200 000 kr behöver du en medsökande.
år
Genomsnittligt månadsbelopp:
Första månaden:
Sista månaden:

Så har vi räknat

Vi har räknat med en exempelränta på 10.14 % på belopp över 60.000 kr och 11.15 % på belopp under 60.000 kr, i verkligheten kan den bli en annan. Lånet betalas tillbaka med rak amortering, vilket betyder att du amorterar samma belopp varje månad. Men i takt med att skulden krymper får du successivt lägre räntekostnader. Det leder till att din totala månadskostnad minskar över tid.

Information om effektiv ränta för privatlån:
Säg att du lånar 125 000 kr över 5 år med 10.14 % rörlig ränta. Förutsatt oförändrad ränta och autogirobetalning, blir genomsnittligt månadsbelopp 2 620 kr (inkl. amortering och ränta), totalt återbetalningsbelopp 157 216 kr, antalet avbetalningar 60 st och effektiv ränta 10,62 % (2023-08-24).

Vilken ränta får jag?

Oavsett om du lånar till en investering för ditt hem eller din fritid, baseras din ränta på hur mycket du vill låna och din ekonomiska situation. När du gör en låneansökan tar vi en kreditupplysning. Blir du godkänd får du ditt bästa ränteerbjudande direkt.

6,55 %

Vår lägsta ränta just nu

Effektiv ränta: 6,75 %

17,15 %

Vår högsta ränta just nu

Effektiv ränta: 18,56 %

Så här ansöker du om att låna pengar

Oavsett vad du behöver låna till är det enkelt att ansöka om ett privatlån hos oss.

steg 1 låna pengar

Ansök direkt online med BankID.

steg 2 låna pengar

Se ditt ränte­erbjudande.

Du signerar dina lånehandlingar med BankID.

steg 4 låna pengar

Pengarna betalas ut till dig inom tre bankdagar.

Om vårt privatlån

  • Låna mellan 10 000 kr och 350 000 kr
  • Individuell ränta 6,55 % - 17,15 %
  • Återbetalningstid på 3 till 12 år
  • Möjlighet att låna tillsammans med någon annan

Vad säger våra kunder?

 Trevliga och engagerade handläggare, guldstjärna! – Olivia, 34 år

 Snabb handläggning och bra bemötande. – Malek, 42 år

 Jag har aldrig blivit så vänligt bemött. Ni är så kunniga! – Ingela, 56 år

Samla lånen – städa i ekonomin

Har du flera lån och krediter utspridda hos olika kreditgivare? Då finns det risk att du betalar för mycket helt i onödan. Genom att samla lån och krediter till ett enda lån finns det möjlighet att spara en slant varje månad, samtidigt som du kan få bättre koll på din ekonomi.

Läs mer och ansök

Flicka som samlat sina fiskar i akvarium och bildtexten hem-ligt tips
höj banklån

Höj ditt befintliga lån

Om du redan har ett lån hos oss kan du utöka det genom att ansöka om ett nytt lån. Om du inte vill ha två separata lån kan du ange att det nya lånet ska lösa ut det befintliga lånet. När ansökan är godkänd och signerad får du ett lån med en ny totalsumma. Tänk på att när du höjer ditt lån kan du få en annan ränta än den du hade tidigare.

Så fungerar det att låna mer

Betala av snabbare? Självklart!

Du ska inte behöva ha kvar din skuld längre än nödvändigt. Hos oss kan du självklart betala av ditt lån snabbare om du har möjlighet, utan några extra kostnader. När du betalar av snabbare blir totalkostnaden för ditt lån lägre.

Ansök om privatlån

lån för renoveringsprojekt

Låneskydd – försäkring vid oväntat inkomstbortfall

Låneskyddet är en försäkring som kan hjälpa dig med månadsbetalningarna för ditt lån om du blir sjukskriven eller blir av med jobbet. Vid dödsfall kan försäkringen betala hela skulden.

Läs mer om vårt låneskydd

Arm i gips

Hemkära tips

När du ska ta ett lån är det smart att tänka igenom olika alternativ innan du tar ett beslut, till exempel genom att jämföra långivare och avgifter. Här hittar du tips och information om lån från Sveriges hemkäraste bank.

Familj fikar utomhus

Lär dig jämföra rätt

Vi går igenom vad du kan göra för att känna dig trygg i ditt lånebeslut och förklarar vad du ska titta på när du jämför långivare.

Läs mer

Kvinna med armen om sin arm sittande på träbänk

Så förbättrar du din kreditvärdighet

Här går vi igenom vad du ska tänka på för att stärka din kreditvärdighet och öka chanserna till ett beviljat lån.

Läs mer

Leende kvinna i blå tröja

Vad är rak amortering?

Vi förklarar rak amortering vad det har för effekt på din månadskostnad.

Läs mer

Frågor och svar om privatlån

  • Är min ansökan bindande?

    Nej, din ansökan är inte bindande. När du ansökt om privatlån och blivit beviljad får du ett erbjudande som du kan tacka ja till genom att signera med BankID. Ansökningsprocessen är inte fullständig förrän du har signerat. Om du behöver tid att tänka igenom erbjudandet kan du vänta med att signera och komma tillbaka inom 30 dagar och signera då. En signeringslänk skickas ut till dig via e-post.

  • När får jag pengarna?

    Om du har signerat din ansökan med BankID görs utbetalningen normalt inom tre bankdagar. Om du har skickat in ditt skuldebrev via post betalas lånet ut 1-3 dagar efter att vi mottagit det, förutsatt att det är komplett och korrekt ifyllt.

  • Vilken ränta får jag?

    Räntan baseras på hur stort belopp du vill låna och på dina individuella förutsättningar, så som din inkomst och din kredithistorik. I samband med att du ansöker om lån gör vi en kreditupplysning och om du blir godkänd får du besked direkt om vilken ränta vi kan erbjuda dig.

  • Kan min ränta höjas under lånets löptid?

    Våra lån har rörlig ränta. Det innebär att räntan både kan höjas eller sänkas under lånets löptid.

  • Ska jag välja privatlån, blancolån, banklån eller konsumtionslån?

    Privatlån, blancolån, banklån och konsumtionslån är olika namn på samma sak, dvs. lån utan säkerhet som du kan använda till vad du vill, så som renovering, bil, båt, mc, husvagn eller solceller.

  • Vilken återbetalningstid ska jag välja?

    Du kan återbetala lånet på 3 till 12 år. När du ansöker om ett belopp på 50 000 kr eller lägre så är det maximala återbetalningstiden istället 6 år. Med en kortare återbetalningstid minskar dina totala räntekostnader men månadsbeloppet blir högre eftersom du amorterar i snabbare takt. Du kan själv räkna på vad ditt preliminära månadsbelopp blir vid olika återbetalningstider. Den återbetalningstid du väljer bör grundas på vad lånet ska användas till. Används lånet till något som kommer att tappa i värde med tiden kan du med fördel välja en återbetalningstid som motsvarar produktens förmodade livslängd.

  • Kan jag amortera extra på mitt lån?

    En extra amortering innebär helt enkelt att du betalar av extra på ditt lån. Du väljer själv hur mycket du vill betala in.

    Vill du amortera extra på ditt privatlån hos oss gör du det till bankgironummer 162-9153. I meddelandefältet anger du ditt lånenummer, personnummer samt texten "Extra amortering" som meddelande. Observera att du inte kan använda detta bankgironummer för att amortera extra på ditt bolån. Vill du amortera extra på ditt bolån, vänligen ring 0476-88 170.

    Extra amorteringar avräknas i första hand mot obetalda avier innan en extra amortering kan börja räknas av från kapitalskulden som återstår av lånet. Månadens avi skapas den 10:e eller 12:e beroende på om man har förfallodatum den 26:e eller 28:e i månaden. Extra amorteringar som görs innan månadens avi är skapad leder alltså till att även månadens avi behöver betalas mot slutet av månaden. Extra amorteringar som görs efter att månadens avi är skapad leder till att månadens avi betalas i förtid. Ovan förutsatt att den extra amorteringen är stor nog att täcka tidigare obetalda avier samt den som skapats senast.

    Beroende på hur mycket du väljer att extraamortera kommer framtida månadsbetalningar att minska genom att räntekostnaden minskar med skulden. Ditt tidigare bestämda amorteringsbelopp fortsätter som vanligt.

  • Kan jag ändra återbetalningstiden för mitt privatlån?

    Ja, i många fall är det möjligt att förlänga återbetalningstiden (dock är maxtiden 12 år) för att få en lägre månadskostnad eller förkorta återbetalningstiden för att få en högre månadskostnad. Observera att vid en förlängning blir totalsumman att betala tillbaka högre eftersom du behöver betala ränta för en längre period. För att förlänga återbetalningstiden kontaktar du vår kundservice.

  • Vad avgör om min ansökan blir godkänd?

    För att din ansökan ska godkännas behöver du först och främst uppfylla våra grundkrav. Du ska vara över 18 år, ha en stadigvarande årsinkomst på minst 180 000 kr och inte ha några betalningsanmärkningar. Utöver detta gör vi även en individuell bedömning av din ansökan där vi tar hänsyn till din inkomst, dina boendekostnader, redan existerade lån och andra delar av din privatekonomi. En del av dessa uppgifter hämtar vi in via en kreditupplysning i samband med din ansökan. Grundprincipen är att du ska ha utrymme att betala räntor och amorteringar som lånet innebär. För att avgöra detta görs en samlad bedömning. Det kan därför hända att du blir nekad ett privatlån trots att du uppfyller grundkraven.

  • Vad räknas som inkomst när jag fyller i min ansökan?

    För att låna pengar hos oss krävs att du har en stadigvarande årsinkomst på minst 180 000 kr. Det omfattar inkomster som kommer in varje månad från exempelvis anställning, pension eller föräldrapenning (om man har en anställning i grunden). Om du är sjukskriven eller arbetslös krävs i de flesta fall en medsökande. Bidrag räknas inte som inkomst.

  • Kan jag höja mitt privatlån?

    För att höja ditt privatlån hos oss behöver du göra en ny låneansökan. Blir din nya ansökan godkänd kan vi lösa det befintliga banklånet i samband med att vi betalar ut det nya. På så vis får du bara ett lån istället för två. Eftersom vi gör en ny kreditprövning kan räntan komma att ändras beroende på din nya kreditsituation.

    Läs mer om du går tillväga om du vill låna mer

  • Kan jag ansöka om ett privatlån tillsammans med någon?

    Ja, du kan ha en medsökande när du ansöker om privatlån. Genom att ansöka tillsammans med en medsökande kan du ofta förbättra lånevillkoren och öka möjligheten att få lånet beviljat. Tänk dock på att välja medsökande med omsorg, det vanligaste är att personen är sambo eller alternativt en förälder. Både huvudsökande och medsökande har fullt betalningsansvar för hela lånebeloppet (detta kallas också för solidariskt betalningsansvar).

  • Jag vill låna en lägre summa än 10 000 kr, hur gör jag då?

    Det är inte möjligt att ansöka om ett lägre belopp med vårt privatlån. Om du vill ha en lägre summa att handla för kan vi istället rekommendera vårt kreditkort, som är en löpande kontokredit med 1 000 kr som lägsta belopp.

  • Tar ni kreditupplysning?

    Vi gör alltid en kreditupplysning i behandlingen av din ansökan. Detta görs i samband med att du slutför din ansökan online och du får svar omgående.

  • Hur vet jag att jag blivit beviljad?

    Du får svar på din ansökan direkt när du ansöker online. Om du ansöker via telefon får du också omgående svar av den handläggare du pratar med.

  • Jag har fått information om att komplettera min ansökan, hur gör jag?

    I vissa fall kan du behöva komplettera din ansökan genom att skicka in ytterligare handlingar. Har du blivit ombedd att komplettera laddar du upp dina handlingar här.

    När vi bedömer din ansökan kan det bli aktuellt med en inkomstkontroll. Det innebär att vi i vissa fall behöver bekräfta den inkomst du angett för att undvika att du utsätts för onödiga ekonomiska risker. Inkomstkontrollen påverkar inte din kreditvärdighet. Har du fått information om att styrka din uppgivna inkomst behöver du använda en kontoinformationstjänst som finns här.

Undrar du över något?

Vi hjälper dig gärna med dina frågor. Är du redan lån-, spar- eller kortkund kan du enkelt logga in och chatta med någon av våra handläggare under helgfria vardagar kl 9–17. Genom inkorgen kan du skicka meddelanden till oss när som helst på dygnet och få svar inom två arbetsdagar.

Du kan också nå oss på telefon mellan kl 10–16.

Välkommen!

Till kundservice