Dödsbo

Efter avsked när livet ska gå vidare finns vi på kundservice här för att hjälpa till med dödsboets ekonomi.

Hjälp till dig som förlorat någon

Mitt i sorgen när en närstående gått bort uppstår också en del praktiska saker att göra. Här försöker vi hjälpa dig med information vad som är bra att tänka.

  • Rätt adress?
    Det är av största vikt att dödsboet har korrekt adress då alla handlingar vi skickar ut skickas till dödsboets adress. Eftersändning kan beställas hos Adressändring.

  • Kapital- och räntebesked till bouppteckningen
    Beställ ett kapital- och räntebesked i formuläret längre ner på sidan eller kontakta oss på telefon 0476-88 120. Finns det en efterlevande make/maka behövs också kapital- och räntebesked för denna.

  • Autogiro och stående överföringar
    Tänk på att autogiro och stående överföringar inte avslutas per automatik. För att avsluta stående överföringar och autogiron behöver dödsbodelägarna kontakta respektive bank där dessa är skapade. Tänk på att även avsluta till exempel abonnemang, tidningsprenumerationer eller medlemskap i organisationer eller föreningar. 

  • Utbetalning av tillgodohavande
    När bouppteckningen är klar kan du som efterlevande begära utbetalning av tillgodohavande via den här blanketten.

Beställ kapital- och räntebesked

Här kan man beställa ett kapital och räntebesked som används vid bodelningar och bouppteckningar.

Personnummer (12 siffror, ÅÅÅÅMMDDXXXX) till den du vill beställa kapital- och räntebesked på. 
Personnummer (12 siffror, ÅÅÅÅMMDDXXXX) till den du vill beställa kapital- och räntebesked på. 
Accepterade filformat är pdf, jpeg och png. Filerna kan inte vara större än 10mb.
Ladda upp

 

Tack för din beställning!

Ett kapital- och räntebesked kommer att skickas brevledes inom de närmsta dagarna.

 

 

 

 

Spärrtjänster

Efterlevandeguiden

Guiden finns till för att hjälpa dig och i den finns samlad viktig information som du kan behöva när en närstående gått bort.

Läs mer på efterlevandeguiden.se

Kontakta oss

Tveka inte att kontakta oss om du har frågor eller funderingar kring hantering av dödsbo.


  • Telefon

    Öppettider: mån–tors kl 09–17, fre kl 09–16

    0476-88 120

  • Ställ en fråga via e-post
  • Skicka brev eller handlingar

    Ikano Bank
    Dödsbo
    Box 210 45
    200 21 Malmö

Öppettider

Måndag-torsdag 09:00-17:00 
Fredag
09:00-16:00
Lördag-söndag
Stängt
Avvikande öppettider

Vanliga frågor om dödsbo

  • Vad händer med konton, kort och andra tjänster?

    Samtliga konton, lån och krediter spärras efter information från Skatteverket. För att handlägga ärendet så behöver vi en bouppteckning som registerats hos Skatteverket.

  • Ska inte dödsboet bara betala halva lånet?

    Nej, det råder solidariskt betalningsansvar. Finns tillgångar och utdelningen täcker en del av lånet, så ser vi att detta betalas in i en klumpsumma – men i övrigt övergår betalningsansvaret på den medsökande om så finns.

  • Hur beställer jag ett kapital- och räntebesked?

    Kontakta banken via telefon så hjälper vi dig med beställningen. Ett kapital- och räntebesked kan endast skickas till dödsboadressen.

  • Det finns låneskydd på lånet, behöver jag som medsökande forsätta betala?

    Om försäkringsbolaget godkänner anmälan, täcker försäkringen kapitalskulden och den upplupna räntan som finns per dödsdagen.