Håll sökorden enkla. Du kan använd flera ord för att förfina din sökning.
Om du inte hittar det du söker kan du prova att skriva nya sökord i sökfältet.
I många fall behöver du inte kontakta oss för att få svar på din fråga. Det här kan du göra helt själv genom att logga in:
Om du av någon anledning får svårt att betala dina avier från oss vill vi uppmana dig att höra av dig till oss direkt så att vi kan hjälpas åt att hitta en lösning. Du når oss på tel 0476-88 180, alternativt kan du logga in på Mina Sidor och chatta med oss.
Klicka här för att läsa mer om vad du kan göra när du får svårt att betala
Om du önskar att betala mindre varje månad kan vi se över om du kan förlänga återbetalningstiden på ditt lån. Längsta möjliga löptid på våra lån är 12 år om sökt belopp är 50 000 kr eller högre. Vid lägre belopp är den maximala löptiden 6 år. Genom att förlänga löptiden sprids amorteringsbeloppet ut på fler månader vilket minskar den månatliga kostnaden. Tänk på att du då kommer betala mer i total räntekostnad då lånet ligger kvar längre.
Om du önskar betala mer varje månad kan vi i de flesta fall korta ner löptiden på ditt lån. Det betyder att vi ökar amorteringsbeloppet, vilket gör att lånet snabbare blir avbetalat. Din totala räntekostnad kommer även att minska då din låneskuld minskar snabbare.
En extra amortering innebär helt enkelt att du betalar av extra på ditt lån. Du väljer själv hur mycket du vill betala in.
Vill du amortera extra på ditt privatlån hos oss gör du det till bankgironummer 162-9153. I meddelandefältet anger du ditt lånenummer, personnummer samt texten "Extra amortering" som meddelande. Observera att du inte kan använda detta bankgironummer för att amortera extra på ditt bolån. Vill du amortera extra på ditt bolån, vänligen ring 0476-88 170.
Extra amorteringar avräknas i första hand mot obetalda avier innan en extra amortering kan börja räknas av från kapitalskulden som återstår av lånet. Månadens avi skapas den 10:e eller 12:e beroende på om man har förfallodatum den 26:e eller 28:e i månaden. Extra amorteringar som görs innan månadens avi är skapad leder alltså till att även månadens avi behöver betalas mot slutet av månaden. Extra amorteringar som görs efter att månadens avi är skapad leder till att månadens avi betalas i förtid. Ovan förutsatt att den extra amorteringen är stor nog att täcka tidigare obetalda avier samt den som skapats senast.
Beroende på hur mycket du väljer att extraamortera kommer framtida månadsbetalningar att minska genom att räntekostnaden minskar med skulden. Ditt tidigare bestämda amorteringsbelopp fortsätter som vanligt.
Alla våra privatlån har rörlig ränta, vilket betyder att räntan både kan höjas och sänkas. Men det innebär inte att vi kan höja din ränta hur som helst. Det finns omständigheter som gör att vi måste höja räntan, till exempel när Riksbanken höjer styrräntan och våra upplåningskostnader ökar.
Om du vill låna mer pengar behöver du göra en ny låneansökan. Om din nya ansökan blir godkänd kan du välja att i samband med den avsluta ditt gamla lån så allt samlas i det nya lånet istället. Tänk på att ditt nya låneerbjudande kan skilja sig från ditt gamla lån vilket betyder att räntan kan vara antingen högre eller lägre. Du får då välja det som passar dig bäst. Om ditt gamla lån har bättre ränta än ditt nya erbjudande kan du välja att ha kvar det och istället ha två separata lån.
Om det saknas täckning på ditt återbetalningskonto vid tid för autogirodragning kommer vi göra ytterligare 3 försök under följande 3 dagar. Därefter behöver du betala in manuellt. Kontakta oss för bankgiro- och OCR-nummer genom att logga in på Mina sidor och chatta med oss, eller ring 0476-88 000.
Om du vill ändra ditt autogirokonto gör du det via vår självbetjäning.
Om du önskar avsluta ditt banklån hos oss behöver du specifika inbetalningsuppgifter. Du kan antingen logga in på Mina sidor och klicka på "Slutbetala lånet", chatta med oss eller ringa på telefonnummer 0476-88 000.
Nej. Däremot kan vi ibland hjälpa till att sänka amorteringen för en eller två månader. Observera att du behöver kontakta oss senast den 20:e (ungefär) i månaden för att vi ska hinna justera autogirodragningen. Antingen kan du logga in på Mina Sidor och chatta med oss eller ringa på telefon 0476-88 180.
Låneskydd är en försäkring som täcker månadskostnaden för lånet, det vill säga både ränta och amortering. Vid dödsfall går låneskyddet in och betalar hela den återstående skulden. Försäkringen ersätter månadskostnaden för ditt lån vid sjukskrivning eller arbetslöshet i upp till 12 månader. Högsta ersättningsbeloppet är 15 000 kr per månad. Om du avlider täcker försäkringen hela din utestående skuld (max 400 000 kr). Månadspremien är 8% av månadskostnaden för ditt lån, dvs din ränta och amortering. Du betalar försäkringspremien på samma faktura som ditt lån. T.ex. Har du en månadskostnad på 2 000 kr och väljer att teckna vårt Låneskydd tillkommer en premie på 160 kr. Kostnaden för Låneskyddet minskar i takt med att skulden på lånet minskar.
Vår ränteberäkning görs från den 26:e i föregående månad till den 26:e i nästkommande månad. Det betyder att beroende på hur många dagar den aktuella månaden har kan kostnaden komma att ändras. Detta resulterar i att du månad A kan ha en lägre månadskostnad än månad B trots att skulden har minskat från din senaste amortering. Om du däremot ser på månadskostnaden på lite längre sikt, kommer du se att den minskar i takt med att skulden minskar.
Årsbesked för banklån och sparkonton hittar du på Mina sidor under "Min profil". Har du tidigare anmält att få dina årsbesked brevledes skickas de ut i slutet av januari varje år. För kreditkort framgår underlag för årsbesked på fakturan eller kontoutdraget för januari månad.
Vi hjälper dig gärna med alla frågor du har. Är du redan lån-, spar- eller kortkund kan du chatta med någon av våra handläggare.