Håll sökorden enkla. Du kan använd flera ord för att förfina din sökning.
Om du inte hittar det du söker kan du prova att skriva nya sökord i sökfältet.
Niclas Olsson, CEO
Född 1975. Anställd sedan 2021. Tidigare CFO på Ikano Bank och dessförinnan på PayEx. Erfarenhet från flertalet ledande befattningar inom Swedbank. Har även arbetat som managementkonsult på Ernst & Young och Zeb Nordics.
Anna Wanby, Acting Deputy CEO & Chief Legal Officer
Född 1966. Anställd sedan 2020. Tidigare Head of Legal för sydöstra regionen av Svenska Handelsbanken. Lång erfarenhet från banksektorn och flertalet befattningar inom det legala området
Anna Idorn, Chief Compliance Officer
Född 1979. Anställd sedan 2015. Tidigare Chief Information Security Officer på Ikano Bank. Erfarenhet av att arbeta inom risk management i finanssektorn med specialisering inom IT-risker. Tidigare internrevisor på SEB och konsult inom informationssäkerhet och risk hos E&Y.
Klas von Otter, Acting Chief Financial Officer
Född 1960. Anställd sedan 2022. Har över 15 års erfarenhet från olika seniora roller på Nordea och Swedbank. Började inom revision och rådgivning på Ernst & Young och tog därefter rollen som CFO för ett dotterbolag inom Kinnevik-koncernen.
Mikael Andersson, Chief Digital Officer
Född 1976. Anställd sedan 2020. Tidigare Head of Digital Delivery på Ikano Bank. Omfattande erfarenhet inom IT, med fokus på mjukvara och IT-management. Har även haft roller som IT-managementkonsult, projektledare och teknikexpert.
Louise von Scheven, Chief Commercial Officer B2C
Född 1978. Anställd sedan 2023. Mångårig erfarenhet från flertalet ledarroller inom finanssektorn, bland annat som ansvarig för Entercards D2C-verksamhet i Norden. Har även arbetat på flera konsult- och redovisningsbyråer så som Arthur Andersen, Deloitte och Ludvig & Co.
Dan Hedgate, Chief Operations Officer
Född 1975. Anställd sedan 2018. Tidigare chef för Operations Services på Ikano Bank och dessförinnan chef för Operations Services på Resurs Bank. Har lång erfarenhet av ledande befattningar inom operations management.
Petter Brandt, Chief Risk Officer
Född 1963. Anställd sedan 2019. Tidigare Head of Risk Swedish Banking på Swedbank, CRO på Sparbanken Öresund och Swedbank Robur, samt haft flertalet ledande befattningar inom risk management på bland annat Hexagon, Ericsson och PWC.
Teresia Palm, Chief People and Communication Officer
Född 1970. Anställd sedan 2021. Har mångårig erfarenhet av arbete inom HR, kommunikation och marknadsföring från flertalet olika ledande befattningar inom IKEA-organisationen i Sverige, Danmark och Tyskland.Christian Lund, Chief Credit Officer
Född 1968. Återvände till banken 2021 efter att tidigare ha varit anställd 2013-2017. Erfarenhet från olika ledande befattningar inom kredithanteringsbranschen, inklusive uppstarten av ett norskt fintech-bolag, samt bakgrund inom managementkonsulting.
Henrik Staulund, Chief Commercial Officer B2B
Född 1968. Återvände till banken 2011 efter att tidigare ha varit anställd 1993-2002. Tidigare ansvarig för bankens filial i Danmark. Erfarenhet från olika ledande kommersiella och managementpositioner inom Citigroup, Credit Agricole, BNP och Nordax Bank.
Styrelsen, som väljs årligen av bolagsstämman, fastställer bland annat bankens övergripande strategi, affärsplan, budget samt antar policies. Styrelsen ska också följa bankens ekonomiska utveckling och säkerställa kvaliteten i den finansiella rapporteringen samt följa upp bankens verksamhet utifrån fastställda mål och policies. Styrelsen fattar även beslut om förvärv samt större åtaganden och investeringar för banken.
Läs mer om styrelsenBolagsstämman är Ikano Banks högsta beslutsfattande organ. På årsstämman fastställs årsredovisning och vinstdisposition, samt beslutas om ansvarsfrihet för styrelsen och vd. Vidare väljer bankens aktieägare styrelseledamöter, styrelseordförande och revisorer och fastställer deras arvode, samt beslutar om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Ikano Bank AB (publ) är en del av Ingka Group. Huvudkontoret ligger i Malmö och företaget är registrerat i Älmhult där verksamheten en gång grundades. Bolagsstyrningens roll i Ikano Bank är att skapa goda förutsättningar för ett aktivt och ansvarsfullt ägande, en tydlig ansvarsfördelning samt god och transparent kommunikation med bankens intressenter.
Läs mer om vår bolagsstyrningRevisorn sammanträder med hela styrelsen en gång per år, utan att vd medverkar, normalt vid det styrelsemöte som behandlar årsbokslutet. Under året deltar revisorn i revisionsutskottets samtliga möten. Revisorn granskar övergripande delårsrapporten.
Bankens ersättningar till ledande befattningshavare regleras av bankens ersättningspolicy, vilken formulerats utifrån Finansinspektionens föreskrifter.
Bankens anställda får ersättning i form av fast lön, pension och vissa förmåner. Ersättningen bestäms individuellt och speglar arbetets komplexitet (d v s arbetsuppgifternas svårighetsgrad), lokala marknadsförhållanden och den anställdes prestationer.
Banken tillhandhåller även ett bonusprogram för sina ledande befattningshavare, som utformats i enlighet med Finansinspektionens föreskrifter. De kriterier som finns för att rörlig bonus ska falla ut, bedöms inte bidra till att uppmuntra osunt risktagande i verksamheten. Banken har för närvarande ingen annan rörlig ersättning.
Mer information om ersättningar hittar du i under finansiell information under Övrigt.
Finansiell information
Det är styrelsens uppgift att säkerställa en ändamålsenlig, robust och transparent organisationsstruktur med effektiva kommunikations- och rapporteringskanaler. Styrelsen ska vidare säkerställa att det finns en lämplig och effektiv intern kontrollstruktur.
Denna struktur ska förutom de oberoende kontrollfunktionerna för internrevision, compliance och riskkontroll också innehålla lämpliga processer och rutiner för intern kontroll av den operativa verksamheten, särskilt för finansiell rapporterings- och redovisning.
Läs mer om våra kontrollfunktioner