Renoveringslån för hemkära projekt

Låna till renovering hos oss

Ska du installera solceller, eller behöver du göra mer plats för den växande familjen? Oavsett vad du har för projekt framför dig så kan en renovering vara en värdefull investering för ditt hem. Vi hjälper dig när du ska ta dina hemkära projekt från idé till verklighet.

Vårt renoveringslån är ett privatlån där du inte behöver lämna någon säkerhet. Du kan använda pengarna till såväl hantverkare som material och vitvaror.

  • Låna upp till 350 000 kr
  • Använd pengarna till det du behöver
  • Välj en återbetalningstid som passar dig

Räkna på din månadskostnad för ett renoveringslån

kr
Ansöker du om lån över 200 000 kr behöver du en medsökande.
år
Du betalar ungefär per månad
Första månaden:
Sista månaden:

Så har vi räknat

Vi har räknat med en exempelränta på 10.14 % på belopp över 60.000 kr och 11.15 % på belopp under 60.000 kr, i verkligheten kan den bli en annan. Lånet betalas tillbaka med rak amortering, vilket betyder att du amorterar samma belopp varje månad. Men i takt med att skulden krymper får du successivt lägre räntekostnader. Det leder till att din totala månadskostnad minskar över tid.

Information om effektiv ränta för privatlån:
Säg att du lånar 125 000 kr över 5 år med 10.14 % rörlig ränta. Förutsatt oförändrad ränta och autogirobetalning, blir genomsnittligt månadsbelopp 2 620 kr (inkl. amortering och ränta), totalt återbetalningsbelopp 157 216 kr, antalet avbetalningar 60 st och effektiv ränta 10,62 % (2023-08-24).

Vilken ränta kan jag få?

Oavsett om du lånar till en investering för ditt hem eller din fritid, baseras din ränta på hur mycket du vill låna och din ekonomiska situation. När du gör en låneansökan tar vi en kreditupplysning. Blir du godkänd får du ditt bästa ränteerbjudande direkt.

6,55 %

Vår lägsta ränta just nu

Effektiv ränta: 6,75 %

17,15 %

Vår högsta ränta just nu

Effektiv ränta: 18,56 %

Så fungerar lån till renovering

Vårt renoveringslån är ett privatlån med rak amortering och individuell ränta. Du amorterar samma summa varje månad, vilket kommer att göra dina räntekostnader för lånet successivt lägre för varje inbetalning.

Du kan lägga upp ditt privatlån på 3-12 år och uppläggningsavgiften är alltid 0 kr. Ansök online och signera med BankID.

Ansök om renoveringslån

Vad kan jag använda renoveringslånet till?

Du bestämmer själv vad syftet med lånet är. Några exempel på vad du kan låna till:

  • Köksrenovering
  • Badrumsrenovering
  • Värmepump
  • Pool

  • Tillbyggnad
  • Hantverkskostnader
  • Takläggning
  • Solceller

Arm i gips

Låneskydd – försäkring vid oväntat inkomstbortfall

Låneskyddet är en försäkring som kan hjälpa dig med månadsbetalningarna för ditt lån om du blir sjukskriven eller blir av med jobbet. Vid dödsfall kan försäkringen betala hela skulden.

Läs mer

Vad säger våra kunder?

 Trevliga och engagerade handläggare, guldstjärna! – Olivia, 34 år

 Snabb handläggning och bra bemötande. – Malek, 42 år

 Jag har aldrig blivit så vänligt bemött. Ni är så kunniga! – Ingela, 56 år

Kan jag höja mitt befintliga lån?

Om du redan har ett befintligt privatlån hos oss kan du höja ditt lånebelopp genom att ansöka om ett nytt lån. Vill du inte ha två separata lån kan du uppge att det nya lånet ska lösa det befintliga för att få ett och samma lån.

Så här fungerar det att låna mer

Kolla på om vi kan höja renoveringslånen

Hemkära tips

När du ska ta ett lån är det smart att tänka igenom sina alternativ och jämföra saker som långivare och avgifter innan du tar ett beslut. Här hittar du tips och information om lån från Sveriges hemkäraste bank.

pappa fixar dotterns hår i badrummet

Låna till renovering – privatlån eller höjt bolån?

Går du i renoveringstankar och funderar igenom vilket lånealternativ du ska välja för att bekosta ditt projekt? Två valmöjligheter är att ta ett privatlån eller att baka in renoveringssumman i ditt befintliga bolån.

Läs mer

Bolån eller privatlån för att finansiera din renovering?

Ett utökat bolån kan vara ett alternativ för att bekosta en renovering eftersom räntan oftast är lägre än för privatlån. Samtidigt kan det påverka din amorteringskostnad. Vi guidar dig igenom hur du kan tänka.

Läs mer

Maxa utelivet hemma med spännande byggprojekt

Funderar du på att skapa en uteplats med en stor altan eller kanske ett mysigt växthus? Här går vi igenom vilka kostnader du bör räkna med inför ditt byggprojekt.

Läs mer

Dyrt att renovera badrummet? Så får du råd

Att renovera badrummet är ofta ett stort och kostsamt projekt. Här får du de bästa tipsen på vad du kan tänka på.

Läs mer

Frågor och svar om renoveringslån

  • Är min ansökan bindande?

    Nej, din ansökan är inte bindande. När du ansökt om renoveringslån och blivit beviljad får du ett erbjudande som du kan tacka ja till genom att signera med BankID. Ansökningsprocessen är inte fullständig förrän du har signerat. Om du behöver tid att tänka igenom erbjudandet kan du vänta med att signera och komma tillbaka inom 30 dagar och signera då. En signeringslänk skickas ut till dig via e-post.

  • När får jag pengarna?

    Om du har signerat din ansökan med BankID görs utbetalningen normalt inom tre bankdagar. Om du har skickat in ditt skuldebrev via post betalas lånet ut 1-3 dagar efter att vi mottagit det, förutsatt att det är komplett och korrekt ifyllt.

  • Vilken ränta får jag?

    Räntan baseras på hur stort belopp du vill låna och på dina individuella förutsättningar, så som din inkomst och din kredithistorik. I samband med att du ansöker om lån gör vi en kreditupplysning och om du blir godkänd får du besked direkt om vilken ränta vi kan erbjuda dig.

  • Kan min ränta höjas under lånets löptid?

    Våra lån har rörlig ränta. Det innebär att räntan både kan höjas eller sänkas under lånets löptid. Läs mer om räntehöjningar på befintliga banklån här.

  • Vilken återbetalningstid ska jag välja?

    Du kan återbetala lånet på 3 till 12 år. När du ansöker om ett belopp på 50 000 kr eller lägre så är det maximala återbetalningstiden istället 6 år. Med en kortare återbetalningstid minskar dina totala räntekostnader men månadsbeloppet blir högre eftersom du amorterar i snabbare takt. Du kan själv räkna på vad ditt preliminära månadsbelopp blir vid olika återbetalningstider. Den återbetalningstid du väljer bör grundas på vad lånet ska användas till. Används lånet till något som kommer att tappa i värde med tiden kan du med fördel välja en återbetalningstid som motsvarar produktens förmodade livslängd.

  • Kan jag amortera extra på mitt lån?

    En extra amortering innebär helt enkelt att du betalar av extra på ditt lån. Du väljer själv hur mycket du vill betala in.

    Vill du amortera extra på ditt privatlån hos oss gör du det till bankgironummer 162-9153. I meddelandefältet anger du ditt lånenummer, personnummer samt texten "Extra amortering" som meddelande. Observera att du inte kan använda detta bankgironummer för att amortera extra på ditt bolån. Vill du amortera extra på ditt bolån, vänligen ring 0476-88 170.

    Tänk på att en extra amortering inte kan avbryta månadens "vanliga" inbetalning. Beroende på hur mycket du väljer att extraamortera kommer framtida månadsbetalningar att minska genom att räntekostnaden minskar med skulden. Ditt tidigare bestämda amorteringsbelopp fortsätter som vanligt.

  • Kan jag ändra återbetalningstiden för mitt renoveringslån?

    Ja, i många fall är det möjligt att förlänga återbetalningstiden (dock är maxtiden 12 år) för att få en lägre månadskostnad eller förkorta återbetalningstiden för att få en högre månadskostnad. Observera att vid en förlängning blir totalsumman att betala tillbaka högre eftersom du behöver betala ränta för en längre period. För att förlänga återbetalningstiden kontaktar du vår kundservice.

  • Vad avgör om min ansökan blir godkänd?

    För att din ansökan ska godkännas behöver du först och främst uppfylla våra grundkrav. Du ska vara över 18 år, ha en stadigvarande årsinkomst på minst 180 000 kr och inte ha några betalningsanmärkningar. Utöver detta gör vi även en individuell bedömning av din ansökan där vi tar hänsyn till din inkomst, dina boendekostnader, redan existerade lån och andra delar av din privatekonomi. En del av dessa uppgifter hämtar vi in via en kreditupplysning i samband med din ansökan. Grundprincipen är att du ska ha utrymme att betala räntor och amorteringar som lånet innebär. För att avgöra detta görs en samlad bedömning. Det kan därför hända att du blir nekad ett lån trots att du uppfyller grundkraven.

  • Vad räknas som inkomst när jag fyller i min ansökan?

    För att låna pengar hos oss krävs att du har en stadigvarande årsinkomst på minst 180 000 kr. Det omfattar inkomster som kommer in varje månad från exempelvis anställning, pension eller föräldrapenning (om man har en anställning i grunden). Om du är sjukskriven eller arbetslös krävs i de flesta fall en medsökande. Bidrag räknas inte som inkomst.

  • Kan jag ansöka om ett renoveringslån tillsammans med någon?

    Ja, du kan ha en medsökande när du ansöker om renoveringslån. Genom att ansöka tillsammans med en medsökande kan du ofta förbättra lånevillkoren och öka möjligheten att få lånet beviljat. Tänk dock på att välja medsökande med omsorg, det vanligaste är att personen är sambo eller alternativt en förälder. Både huvudsökande och medsökande har fullt betalningsansvar för hela lånebeloppet (detta kallas också för solidariskt betalningsansvar).

  • Jag vill låna en lägre summa än 10 000 kr, hur gör jag då?

    Det är inte möjligt att ansöka om ett lägre belopp med vårt renoveringslån. Om du vill ha en lägre summa att handla för kan vi istället rekommendera vårt kreditkort, som är en löpande kontokredit med 1 000 kr som lägsta belopp.

  • Tar ni kreditupplysning?

    Vi gör alltid en kreditupplysning i behandlingen av din ansökan. Detta görs i samband med att du slutför din ansökan online och du får svar omgående.

  • Hur vet jag att jag blivit beviljad?

    Du får svar på din ansökan direkt när du ansöker online. Om du ansöker via telefon får du också omgående svar av den handläggare du pratar med.

Vi tycker om att prata med dig!

Vi hjälper dig gärna med dina frågor. Du når oss alla vardagar mellan kl 9–17. Är du redan lån-, spar- eller kortkund kan du logga in och chatta med någon av våra handläggare.

Till kundservice