Svårt att betala?

Kontakta oss så att vi kan hjälpa dig.

När ekonomin inte går ihop

Saker kan hända i livet som påverkar dina ekonomiska förutsättningar. På Ikano Bank värnar vi om dig som kund och har förståelse för att andra kostnader ibland kan behöva gå före. 

Om du av någon anledning får svårt att betala dina avier från oss vill vi uppmana dig att höra av dig till oss direkt så att vi kan hjälpas åt att hitta en lösning. 

regn ikon

Vad behöver du göra?

steg 1 sen med betalning

Betala så snabbt du kan

Om du är sen med din betalning behöver du betala in din skuld med de inbetalningsuppgifter som står på den senaste betalningspåminnelse eller faktura du fått från oss. Blir du osäker på vad som ska betalas eller om du har gjort en inbetalning nyligen är det alltid bra att ta kontakt med oss på telefon.

Kontakta oss

steg 2 sen med betalning

Har du en försäkring för ditt lån eller kreditkort?

Om du har ett Betalskydd eller Låneskydd kan denna försäkring eventuellt hjälpa dig i din situation. Du kan starta ett försäkringsärende på AXA:s webbplats eller genom att ringa 08-519 896 21.

steg 3 sen med betalning

Kontakta oss!

Vi finns här för att hjälpa dig. Tveka därför aldrig att kontakta oss för att prata om din situation och se över vilken av våra lösningar som passar dig bäst, till exempel en betalplan eller tillfällig sänkning av månadens inbetalning.

Vanliga frågor och svar hittar du här

 

Om du inte betalar i tid

När fakturorna och påminnelserna staplas på hög kan det kännas enklast att stoppa undan problemen där de inte syns. Tyvärr gör det bara situationen värre eftersom en obetald räkning snabbt blir mycket dyrare. Även om det känns svårt att be om hjälp är det bästa du kan göra att kontakta oss i tid.

Detta händer vid utebliven inbetalning

Vid fortsatt uteblivna betalningar hamnar din skuld hos inkasso där du riskerar att få en anmärkning om missbrukad kredit. Det kan i sin tur göra det svårt för dig att få nya lån i framtiden. I värsta fall hamnar du till sist hos Kronofogden. Med en betalningsanmärkning hos Kronofogden kan din möjlighet att teckna olika typer av avtal påverkas under flera år, till exempel mobilabonnemang eller bostadskontrakt.

familj ikon

Vad vi gör

Om vi inte har fått in din betalning, eller om du betalat in för lite, kommer vi att försöka kontakta dig via brev, telefon och sms. Det gör vi för att vi vill prata med dig om situationen och för att vi ska kunna hitta en gemensam lösning. Därför är det viktigt att du alltid ser till att det finns uppdaterade kontaktuppgifter som vi kan nå dig på. Kontaktuppgifterna uppdaterar du i din profil på Mina sidor. 

Tänk på att det inte går att svara på våra sms. Om du har svårt att betala och har fått ett sms från oss som du vill svara på, ring i stället vår kundservice.

Kontakta kundservice

Hur vi kan hjälpa dig

Beroende på hur din situation ser ut, så ser vi över vilken av våra lösningar som passar dig bäst:

  • Har du ett lån så kan vi titta på hur vi kan lägga om det på en längre återbetalningstid för att hjälpa dig att minska månadskostnaden.
  • Vet du att du kommer ha det tufft ekonomiskt under en längre tid framöver så kan vi hjälpa dig med en betalplan under några månader.
  • Kanske är det bara denna månaden som det är tufft med höga räkningar eller minskad inkomst? Då kan vi titta på möjligheten att hjälpa dig med en tillfällig sänkning av månadsbeloppet på din kreditkorts- eller lånefaktura.

kundservice diskuterar kundcase

kläder ikon

Ta inte nya lån för att lösa situationen

Att ta nya lån eller krediter kan kanske kännas som en lösning för att kunna lösa räkningarna när du får betalningssvårigheter. Det är en väldigt kortsiktig lösning som i stället riskerar att öka dina kostnader ännu mer eftersom de nya lånen riskerar att komma med en hög ränta. Att ta nya lån för att kunna täcka dina inbetalningar är bara att skjuta problemet framför sig. 

Kontakta oss

Tveka aldrig att ta kontakt om du får svårt att betala din avi från oss. Oftast kan vi hitta en lösning tillsammans.

  • Telefon

    Öppettider: mån–tor kl 09–17, fre kl 09–16

    0476-88 180

  • Chatta med oss

    Öppettider: mån-tor kl 09-17, fre kl 09-16

    Logga in

  • Ställ en fråga via e-post
  • Skicka brev/handlingar

    Ikano Bank
    ATT: Collection
    Box 210 66
    200 21 Malmö

Vanliga frågor vid betalningssvårigheter

  • Jag har fått ett uppsägningsbrev från er, vad händer nu?

    Ett uppsägningsbrev skickas när du trots flera påminnelser fortfarande inte betalat din faktura till Ikano Bank. Detta brev är ett sista steg innan lån överlåts från banken till vår inkassopartner. Även om du har fått ett uppsägningsbrev som aviserar ett väldigt högt belopp att betala kan det vara värt att höra av sig till oss för att se om vi kan erbjuda någon hjälp.

  • Varför har jag fått brev från ett inkassobolag?

    När du, trots att vi skickat flertalet påminnelser och ett uppsägningsbrev, fortfarande inte gjort någon inbetalning till oss på en sedan länge förfallen faktura så överlåter vi hela din skuld till vår inkassopartner. 

    När det har gått så här långt är det i regel för sent att kontakta oss. Då behöver du i stället kontakta det inkassobolag som skickat brevet så snabbt som möjligt. Gör du inte det riskerar du att ärendet går vidare till Kronofogden där du kan få en betalningsanmärkning.

  • Jag har autogiro som betalsätt, försöker ni dra dubbelt belopp nästa månad om jag skulle missa en inbetalning?

    Nej, vi har inte möjlighet att dra det dubbla beloppet via autogiro. Det belopp du är sen med behöver du betala manuellt för att komma i fas igen. Du hittar information om dina inbetalningsuppgifter på den påminnelse som går ut i början av månaden efter en utebliven inbetalning. Hör av dig till oss om du är osäker på vilka uppgifter som gäller.

  • Jag har ansökt om skuldsanering men jag får fortfarande fakturor från er, varför?

    Vi tar löpande del av information om vilka av våra kunder som ansökt om respektive fått ett beslut om skuldsanering. Under tiden som din ansökan hanteras av Kronofogden skickar vi fakturor och söker dig på samma sätt som andra kunder som inte betalat sina fakturor.

    När du ansöker hos Kronofogden får du direkt en betalplan som anger vilka aktörer du ska betala till - den betalplanen ska du följa. Blir din ansökan sedan beviljad så skriver vi av skulden hos oss. Avskrivningen sker efter att du avslutat skuldsanering enligt den överenskommelse du träffat med Kronofogden. 

    Om din ansökan får avslag kvarstår en skuld hos oss och vi fortsätter att avisera som vanligt. Har du en medkontohavare blir det i stället denna som  krävs eftersom solidariskt betalningsansvar gäller.