30 juni

Så skyddar du dig mot bedrägeri

GDPR

Vad kan du göra för att skydda dig mot ett bedrägeri och vad händer om du drabbas?

 Om du skulle få ett samtal där någon ringer från Ikano Bank ska du göra följande:

  • Fråga vilken avdelning personen arbetar på och be om ett namn på personen som ringer.
  • Be att få motringa banken, ring då telefonnummer 0476 - 88 000 och fråga efter personen du pratade med om du är osäker om det är Ikano Bank som ringer dig.
  • Ikano Bank ber dig aldrig att signera med BankID via telefon, Ikano Bank legitimerar bara via BankID – läs därför noga igenom informationen som står i BankID inför varje signering.
  • Lämna aldrig ut information om konton eller kort till obehöriga.

Först efter att du försäkrat dig om att personen verkligen arbetar på Ikano Bank är det ok att delge information. Det är idag möjligt för bedragare att ringa upp ifrån ett telefonnummer som verkar vara registrerat på banken även om det inte är det. Därför är det extra viktigt att du inte ger ut någon information om inte är säker på att det är banken som ringer upp dig.

 

Vad ska du tänka på för att undvika bedrägerier generellt

Om du har en postlåda som idag inte har lås är det en god idé att skaffa en med lås som gör att endast du får tillgång till din post. Många bedragare använder sig av informationen som finns i den post vi får till oss då det framgår både namn, adress och ofta andra uppgifter i postens innehåll. Att tömma postlådan varje dag och inte låta posten ligga onödigt länge är också ett bra tips. Om du vet om att någon känslig information, såsom kort, pinkod, deklaration eller liknande är på väg via posten är det viktigt att ha extra kontroll på brevlådan.

Skydda dina personuppgifter, kontouppgifter och BankID. Dessa handlingar är personliga och bör aldrig delas med någon annan person. Pinkoder bör aldrig förvaras tillsammans med bankkort. BankID, kort och pinkod är personliga värdehandlingar och det är svårt för banken att hjälpa dig om du blir utsatt för ett bedrägeri där du varit vårdslös med dina uppgifter.

 

Att handla på internet

När man handlar och använder sitt kort på internet finns det några saker som kan vara bra att tänka på för att minska risken för att råka ut för bedrägerier.

  • Handla endast på hemsidor som du känner till och vet är seriösa.
  • Kontrollera om hemsidan du handlar på använder sig av 3D Secure eller VerifiedbyVISA för att identifiera dig som kund.
  • Godkänn aldrig erbjudanden där du kan vara med och tävla om eller köpa en testprodukt för en låg summa då detta ofta är en annons för att locka dig som kund att gå med i bedrägliga abonnemang.
  • Läs alltid igenom hela företagets villkor när du svarar på en annons eller handlar på en hemsida som du inte tidigare gjort köp på.
  • Se också till att ha ett bra antivirussystem på din dator och att ha program och inställningar uppdaterade så att ingen får tillgång till din information genom att ta sig in på din dator.

 

Om du blir utsatt för bedrägeri

  • Ring banken så fort du upptäcker att du blivit utsatt för bedrägeri och berätta vad som hänt. Banken spärrar kort och konton.
  • Glöm inte att spärra ditt BankID om detta har använts vid bedrägeriet.
  •  Ta kontakt med polisen för att göra en polisanmälan. Du kan kontakta polisen på tre olika sätt för att göra din polisanmälan; antingen genom att besöka en polisstation, genom att ringa 114 14 eller genom att anmäla bedrägeri på www.polisen.se. Det är viktigt att alla bedrägerier polisanmäls så att polisen har en chans att kunna stoppa personerna som genomfört brottet. Även i de fallen polisen måste lägga ner en förundersökning är det viktigt att polisanmäla eftersom flera kunder ofta råkar ut för samma sorts bedrägeri så även om polisen lägger ner förundersökningen på ett ärende betyder det inte att de slutar arbeta för att stoppa bedrägerierna. Det är också viktigt för brottsstatistiken så att polisen vet var de ska lägga sina resurser.
  • Om någon använt dina personuppgifter för att göra en ansökan rekommenderar banken även att du spärrar ditt personnummer på Upplysningscentralen. Genom att spärra ditt personnummer förhindrar du att ytterligare bedrägerier görs med dina uppgifter. För att spärra ditt personnummer är det enklast att göra detta via telefon, ta då kontakt med Upplysningscentralen på www.uc.se - Telefonnumret är 08 - 670 90 00.

 

Vad gör Ikano Bank vid ett bedrägeri

När banken får informationen från dig om att ett bedrägeri har skett utreder vi vad som hänt i ärendet. Vid vissa typer av ärenden får vi snabbt reda på vad som hänt och hur bedragarna kommit över dina uppgifter och i dessa fall krediterar banken ditt konto direkt. I andra fall behöver vi utreda vad som hänt i ärendet och då görs det genom kontakt med den butiken som dragit pengarna, med polisen och med det underlag och den information vi fått från dig som kund.

 

Blir man skadeståndsskyldig för bedrägerier

I de fallen banken kan se och bevisa att du inte själv godkänt köpet blir du aldrig skadeståndsskyldig. Skulle banken efter avslutad utredning få fram bevis på att du själv godkänt ett köp eller en transaktion håller banken dig ansvarig för denna.

Beroende på hur bedrägeriet eller köpet gått till kan banken ibland ta ut en självrisk om du varit oaktsam med dina bankuppgifter. Därför är det viktigt att du följer de råd som Ikano Bank ger i detta inlägg.

 

Hur kommer man i kontakt med bedrägeriavdelningen på Ikano Bank?

Bankens bedrägeriavdelning kan nås på telefon, men det är absolut lättast att nå oss via mejl, reklamationer@ikano.se. De flesta frågeställningar kan bankens kundservice ge svar på. Mer information finner du också på ikanobank.se/bedrageri.

 

Ikano Bank ser fram emot att tillsammans med dig som kund och polisen verka för ett säkrare banksamhälle och färre bedrägerier. 

 

 

 

Ikano Bank

Genomtänkta beslut


Logga in

Välj om du vill skriva under med Mobilt BankID eller BankID på datorn

Läs igenom

Vi förstår att du bara vill bli klar, men du måste läsa följande dokument innan du kan skriva under din ansökan.
OBS. Öppnas i nytt fönster

Skriv under

Öppna BankID appen i din mobil eller surfplatta och knappa in din kod

Nu har du skrivit under!

    Vi behöver din medsökandes underskrift

    Välj hur du vill skriva under.

    Håll sökorden enkla. Du kan använd flera ord för att förfina din sökning.

    Om du inte hittar det du söker kan du prova att skriva nya sökord i sökfältet.