09 november 2017
Så bestrider du en faktura
Lika viktigt som det är att betala en räkning i tid är det viktigt att inte betala en räkning om den är fel. Har du fått en räkning på något som du inte har beställt kan det vara en bluffaktura. Grundregeln är att det är den part som påstår att det finns ett avtal som även ska kunna bevisa det. Därför behöver du aldrig bevisa att du inte har beställt något. Det du ska göra om du får en räkning på något som du inte har beställt är:
• Kontakat företaget och bestrid fakturan skriftligt
• Spara en kopia på ditt bestridande
• Betala inte räkningen – det kan tolkas som att du samtycker till din skuld
• Använd inte varan eller tjänsten – om någon sådan är skickad
• Är det en bluffaktura – gör en anmälan till polisen
Vill du ha hjälp med att bestrida en faktura så kan du kika på brevmallen som Konsumentverket har tagit fram. Skulle företaget skicka vidare din räkning till inkasso eller Kronofogden så är det viktigt att du även hör av dig till dem omedelbart och berättar att du bestrider räkningen.
/Sharon
Sharon Lavie
Familjeekonomi