Det visar sig att du använder en utdaterad webbläsare. Vissa funktioner kanske inte kommer att stödjas.
13 september 2016

Försenat tåg? Glöm inte din rätt till ersättning!

old-train-crossing-the-old-steel-bridge-picjumbo-com

Du som är frekvent tågresenär har förmodligen råkat ut för en försening någon gång. Visste du att du faktiskt har rätt att i vissa fall få ersättning för att du har drabbats av en försening? Även om en kompensation kanske är en klen tröst just när förseningen händer, finns det ingen anledning till att du dessutom ska bjuda på din lagliga rätt till ersättning. Beroende på hur lång tåglinjen är från start- till slutstation gäller två olika regler.

Om du reser med ett tåg eller ett pendeltåg där avståndet från tågets start- till slutstation är kortare än 15 mil gäller följande regler:

  • Du har rätt till information om förseningen. Du ska få veta vad förseningen beror på, hur lång förseningen förväntas bli och vad det kommer ha för konsekvenser för dig som resenär. Det här gäller inte i de situationer då tågbolaget själva saknar information.

Ersättning

Om du blir mer än 20 minuter försenad har du rätt till ersättning från tågbolaget. Du ska få ersättning oavsett om du reser vidare med en annan transport eller om du väljer att fortsätta resan med det försenade tåget. Ersättningen är olika stor beroende på hur mycket försenad du blir.

  • Om resan blir försenad mer än 20 minuter har du rätt att få tillbaka 50 procent av biljettpriset.
  • Om resan blir försenad mer än 40 minuter har du rätt att få tillbaka 75 procent av biljettpriset.
  • Om resan blir försenad mer än 60 minuter har du rätt att få tillbaka 100 procent av biljettpriset.

 

  • Om resan blir försenad mer än 20 minuter har du rätt att ordna egen transport och få ersättning för dina merkostnader. Det kan till exempel vara att du väljer kollektivtrafik, taxi eller egen bil istället. Ersättningen ska vara lika stor som kostnaden för den egna transporten, men får i år högst vara 1100 kronor.

 

  • Något som väldigt få känner till är att även om du inte hunnit köpa en tågbiljett, kan du fortfarande ha rätt till ersättning för en annan transport i samband med en försening. Tåget ska vara mer än 20 minuter försenat och du ska särskilt ha planerat att resa med just den tågresa som blivit försenad.

 

Om du reser med ett tåg som går utrikes eller där avståndet från tågets start- till slutstationen är längre än 15 mil gäller följande regler:

  • Om tåget beräknas komma fram för sent har du rätt till information från tågföretaget så fort företaget vet ska du informeras.

 

  • Om tågföretaget bedömer att tåget kommer att vara mer än en timme försenat till ditt resmål, ska du som resenär få välja mellan tre alternativ:
    • Du kan välja att inte genomföra resan. Då har du rätt att få tillbaka hela biljettpriset, det vill säga allt du har betalat för din tågbiljett. Om du har gjort ett tågbyte i resan och nästa del av resan ställs in eller bedöms bli försenad med mer än en timme har du rätt att avbryta resan. Du ska då få tillbaka hela biljettpriset. Du har även rätt att få en kostnadsfri resa tillbaka till platsen där din resa började.
    • Du kan välja att genomföra resan så snart som möjligt. Antingen med det försenade tåget eller med en ny ombokad resa. Transporten ska ske på så kallade ”likvärdiga transportvillkor”. Det kan till exempel vara med ett annat tåg, med buss eller med taxi. Vad som är likvärdigt bedöms från fall till fall.
    • Du kan välja att göra din resa en annan dag genom att boka om biljetten hos tågföretaget.

 

  • Om resan försenas med mer än en timme ska du även få hjälp från företaget.
    • Du har rätt till gratis mat och dryck på tågstationen eller på tåget. Det du får ska stå i proportion till förseningen.
    • Du har rätt till gratis boende och transport till boendet om du är tvungen att övernatta på grund av förseningen.

 

  • Om resan avbryts ska tågföretaget se till att du kommer fram till ditt resmål på annat sätt.

 

Undantag

Tänk på att du till skillnad från förra fallet, inte har rätt till ersättning om du har informerats om en försening innan du köper biljetten eller om ankomsttiden har försenats med mindre än 60 minuter genom fortsatt resa med en annan trafiktjänst eller ombokning.

 

Ersättning

Tågföretaget ska alltid kompensera dig. Du har även rätt till kompensationen om din resa blir inställd och du väljer att resa med en ny ombokad resa så snart som möjligt.

  • Om resan blir försenad mellan en och två timmar har du rätt att få tillbaka 25 procent av biljettpriset.

 

  • Om resan blir försenad mer än två timmar har du rätt att få tillbaka 50 procent av biljettpriset.

 

  • Om du har ett periodkort, till exempel ett månads- eller årskort, och är med om upprepade förseningar eller inställda tåg har du rätt till ersättning enligt tågföretagets egna bestämmelser.

 

/Sharon

Boendeekonomi