Det verkar som att du använder en webbläsare som vi inte har stöd för. Vissa funktioner kanske inte fungerar som förväntat.

Om vi inte är överens

dotter med mamma i trädgården

Klagomål och synpunkter

Vi arbetar ständigt för att du som kund ska få en så bra upplevelse som möjligt av oss och våra tjänster. Om du är missnöjd med något i din kontakt med Ikano Bank önskar vi därför att du kontaktar oss så snart som möjligt så att vi kan göra vårt bästa för att rätta till eventuella fel.

Tänk på att vid kommunikation via e-post inte använda känsliga uppgifter, så som kortnummer, personnummer, kredituppgifter etc.

För dig som privatperson

  • Upplever du att du inte får gehör för dina synpunkter hos handläggare på kundservice kan du lämna in dina synpunkter genom vårt onlineformulär.

    Till formuläret

  • Så här gör du för att överklaga ett beslut
    Om du efter svar från kundservice fortfarande är missnöjd och ytterligare vill pröva ditt ärende, kan du kontakta Ikano Banks Kundombudsman via brev, e-post eller telefon enligt nedan kontaktuppgifter. Beskriv vad du tycker är fel och vem du tidigare haft kontakt med i ditt ärende när du kontaktar bankens Kundombudsman.

    Vid kontakt via e-post ska känsliga uppgifter, så som kortnummer, personnummer, kredituppgifter etc. inte skickas med.

    Ikano Bank AB (publ)
    Kundombudsman 
    Box 210 66 
    200 21 Malmö 
    kundombudsman@ikano.se
    0734-147960

    Konsumenternas Bank- och Finansbyrå samt kommunal vägledning
    Det kan även vara bra för dig som konsument att veta om att man kan få vägledning från Konsumenternas Bank- och Finansbyrå. Det är en självständig rådgivningsbyrå som lämnar kostnadsfri vägledning till konsumenter i bank- och finansfrågor. Se mer på www.konsumenternas.se.

    Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du också kan vända dig för information och stöd. Se mer på www.konsumentverket.se/konsumentratt/kommunal-konsumentvagledning/

    Är du som konsument fortfarande inte nöjd
    Om du efter omprövning av bankens Kundombudsman fortfarande inte är nöjd eller om du vill ha råd utanför Ikano Bank, kan du vända dig till följande instanser. Du kan självfallet vända dig till nedanstående instanser även vid första tillfället.

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
    Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se.

    ARN är en nämnd för alternativ tvistelösning mellan bolag och konsument i vissa frågor. Banken åtar sig att medverka i ARN:s behandling av tvisten. Om ditt ärende prövas av ARN och denna skulle finna att Ikano Banks beslut i frågan har varit felaktigt kommer banken att följa ARN:s beslut.

    En anmälan till nämnden ska vara skriftlig och kan skickas in fysiskt eller elektroniskt till ARN. ARN tar ut en avgift av den som gör en anmälan. Avgiften är 150 kronor per anmälan. För att nämnden ska pröva ärendet finns krav om att tvistebeloppet ska uppgå till minst 3 000 kr och att anmälan till ARN ska ha skett inom ett år från det att konsumenten första gången klagade till Ikano Bank. Konsumenten har dock alltid rätt att anmäla tvist till ARN inom två månader från det att den mottagit slutgiltigt beslut från Ikano Banks Kundombudsman.

    Allmän domstol
    Du kan också vända dig till allmän domstol för att få ditt ärende prövat. Se mer på www.domstol.se.

    Behandling av personuppgifter

    Gäller ditt ärende behandling av personuppgifter kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se

För dig som företagare

  • Ofta kan problem och missförstånd lösas genom en ny kontakt. Därför är det bra att du i första hand kontaktar vår kundservice. 

    Kundservice Företag
    Ikano Bank AB (publ)
    Box 21066
    200 21  Malmö
    klagomalforetag@ikano.se
    Leasing 08-514 203 20
    Factoring 08-514 203 35

  • Upplever du att du inte får gehör för dina synpunkter hos handläggare på kundservice kan du lämna in dina synpunkter genom vårt onlineformulär.

    Till formuläret

  • Om du inte är nöjd med de beslut du har fått och vill ompröva ditt ärende, kan du kontakta Ikano Banks Kundombudsman Detta kan du göra direkt via nedan kontaktuppgifter eller i samtal med kundservice begära att din begäran om omprövning överlämnas till Kundombudsmannen. Beskriv vad du tycker är fel och vem du tidigare haft kontakt med i ditt ärende när du kontaktar Ikano Banks Kundombudsman.

    Kundombudsman Ikano Bank AB (publ)
    Box 210 66
    200 21 Malmö
    kundombudsman@ikano.se

    Om du fortfarande inte är nöjd
    Om du efter omprövning av bankens Kundombudsman fortfarande inte är nöjd eller om du vill ha råd utanför Ikano Bank, kan du vända dig till följande instans. Du kan självfallet vända dig till nedanstående instans när du än önskar.

    Allmän domstol
    www.domstol.se