Hur tillgänglig är tjänsten?
Vi är medvetna om att tjänsten delvis är förenlig med kraven enligt tillgänglighetsstandarden EN 301 549. EN 301 549 är en europeisk standard med tillgänglighetskrav för informations- och kommunikationsteknik (IKT).
Tillgänglighet är en del av våra processer för att designa, utveckla och tillhandahålla tjänster. Tillgängligheten för tjänsterna granskas regelbundet.
Teknisk information om tjänstens tillgänglighet
Nedan beskriver vi vilka delar av tjänsten som ännu inte är helt förenlig med kraven.
Ansökningsprocess
Om du navigerar med tangentbordet och/eller använder hjälpmedel:
- Det finns ikoner och länkar som inte går att nå med tangentbord, till exempel redigeringsikoner, logga ut-länkar, frågeteckenikoner och utfällbara sektioner.
- Radioknappar går inte att nå med tangentbord.
- Felmeddelanden är inte kopplade till inmatningsfälten, så det går inte att förstå vad som är fel.
- Det finns en bild som också är en länk, men skärmläsare kan inte tolka den.
- Rubrikstrukturen gör det svårt att navigera med skärmläsare och tangentbord.
- Dekorativa bilder har alternativtext, vilket gör det svårare att navigera med hjälpmedel.
- Det finns både en dold och en synlig länk per objekt, vilket kan förvirra tangentbordsanvändare.
- Det går att tabba till element som är visuellt dolda bakom en stängd meny, vilket kan skapa förvirring.
- Felmeddelanden bygger på färg, vilket kan göra att de missas av skärmläsare.
- På FAQ-sidorna får skärmläsare ingen information om vilka sektioner som är öppna och vilka som är stängda.
Om du har kognitiv funktionsnedsättning:
- Felmeddelanden är för allmänt formulerade, så det är svårt att förstå vad felet är och hur det ska rättas till.
Vi arbetar med att se över den del av ansökningsprocessen som rör elektronisk identifiering och signering. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar.
Kontohantering
Vi arbetar med att se över tillgängligheten för den här delen av tjänsten, inklusive information och funktioner på Mina sidor på bankens webbplats. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar.
Produktrelaterad information på publik webbsida
- Om du navigerar med tangentbordet och/eller använder hjälpmedel:
- Vissa inmatningsfält i kalkylatorer och kontaktformulär saknar tillgängliga namn i koden. Detta kan försvåra navigering med tangentbord och tekniska hjälpmedel.
- Tomma rubriker förekommer i elementen som används för Vanliga frågor, bloggen och kalkylatorn. Detta kan försvåra navigering med tangentbord och tekniska hjälpmedel
- På bloggsidor finns element som inte är synliga för tekniska hjälpmedel, samt länkar till sociala medier som kan vara svåra för tekniska hjälpmedel att identifiera.
Vi arbetar med att göra våra webbsidor med kontaktinformation och formulär helt tillgängliga för alla.
PDF-dokument
Vi arbetar med att göra våra PDF-dokument helt tillgängliga för alla, även för dem som använder hjälpmedel. Tills vi är klara med detta arbete kan det vara svårt att ta del av innehållet för den som till exempel använder tangentbordsnavigering eller skärmläsare.
Kundservice
- Det finns inga inbyggda hjälpmedel i vår telefonsupport, men om du använder hjälpmedel från en annan tjänst, till exempel texttelefoni, fungerar det tillsammans med vår telefonsupport.
- Vi arbetar med att se över meddelande-funktionen på Mina sidor, som en del i granskning av kontohanteringen enligt ovan beskrivning. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar.