Det verkar som att du använder en webbläsare som vi inte har stöd för. Vissa funktioner kanske inte fungerar som förväntat.

Information om tillgänglighet för Visa-kort kopplade till bilmärkena Audi, SEAT, Volkswagen och ŠKODA 

Visa-kreditkorten kopplade till bilmärkena Audi, SEAT, Volkswagen och ŠKODA är skapade för att kunna användas av så många som möjligt. Nedan beskriver vi bland annat hur tjänsterna fungerar och hur tillgängliga de är, eventuella delar som kan vara svåra att använda och hur du kan framföra synpunkter.

Om tjänsterna

Allmän beskrivning av tjänsterna

Banken erbjuder kreditkorten AudiKort Visa, SEAT kortet Visa, Volkswagenkortet Visa och SKODA kortet Visa som ger kunden möjlighet att inom den avtalade kreditgränsen och över tid tillgängligt kreditutrymme genomföra köp och kontantuttag.  Återbetalning till banken sker månadsvis per faktura, antingen i sin helhet eller genom delbetalning över tid, med eller utan ränta.

En mer fullständig beskrivning av respektive kort och aktuella allmänna villkor finns på respektive webbplats enligt nedan: 

https://www.audi.se/sv/kopa-aga/service-tillbehor/audikort-visa/

https://www.seat.se/shopping-tools/seat-kortet   

https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/volkswagenkortet.html   

https://www.skoda.se/aga-bil/mer-om-skoda-kortet

Hur tjänsterna fungerar

Ansökningsprocess

  • Ansökan sker digitalt och nås via respektive bilmärkes webbplats.
  • Du behöver kunna använda BankID för elektronisk identifiering och signering av avtalet. 

Kontohantering 

  • Du hanterar ditt konto och kort via Mina sidor på bankens webbplats eller appen Ikano Kort, vilket inkluderar åtkomst till exempelvis saldo och transaktioner och fakturainformation. På Mina sidor finns även möjlighet att aktivera och spärra kortet samt beställa nytt kort.
  • BankID-krävs för att kunna logga in på Mina sidor och appen Ikano Kort.
  • Du kan få hjälp med kontohantering via meddelanden på Mina sidor samt via telefon. 

Produkter som ingår i tjänsterna 

  • Kortet är ett fysiskt kort.
  • Kortet kan aktiveras, spärras och ersättningskort kan beställas via Mina sidor.
  • BankID krävs för att kunna genomföra säkra betalningar.
  • Pinkoden, kreditkortet och därmed hörande instruktioner skickas via post. 

Kundservice

  • Kundservice kan kontaktas via meddelanden när kunden är inloggad på Mina sidor samt via telefon.
  • Identifiering med BankID krävs för att kunna hantera sitt konto via telefon. 

Hur tillgänglig är tjänsterna?

Vi är medvetna om att tjänsterna delvis är förenlig med kraven enligt tillgänglighetsstandarden EN 301 549. EN 301 549 är en europeisk standard med tillgänglighetskrav för informations- och kommunikationsteknik (IKT).

Tillgänglighet är en del av våra processer för att designa, utveckla och tillhandahålla tjänster. Tillgängligheten för tjänsterna granskas regelbundet.

Teknisk information om tjänsternas tillgänglighet

Nedan beskriver vi vilka delar av tjänsterna som ännu inte är helt förenlig med kraven.

Ansökningsprocess

Om du navigerar med tangentbordet och/eller använder hjälpmedel:

  • Rubriknivåerna i flödet följer inte alltid en logisk ordning och hoppar ibland över nivåer.
  • Det finns flera tomma rubriker i ansökningsflödet.
  • Sidtitlarna i flödet är inte unika eller beskrivande för varje steg.
  • På startsidan stämmer inte den visuella ordningen överens med läsordningen för skärmläsare. Logotypen visas högst upp, men läses upp sist för skärmläsare.
  • Felmeddelanden i formulär är inte korrekt kopplade till det fält där felet finns.
  • Hjälptexter för formulärfält kommuniceras inte till skärmläsare.
  • Användaren loggas automatiskt ut efter 15 minuter utan möjlighet att förlänga tiden.
  • Vissa texter har för låg kontrast mot bakgrunden.
  • På sammanfattningssidan finns en knapp som saknar namn för hjälpmedel.
  • Många textfält, formulärkomponenter och knappar saknar en tydlig visuell markering när de får fokus.

Om du använder en pekskärm:

  • Det går inte att förstora texten med två fingrar på pekskärmar.

Vi arbetar med att se över den del av ansökningsprocessen som rör elektronisk identifiering och signering. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar.

Kontohantering 

Vi arbetar med att se över tillgängligheten för den här delen av tjänsterna, inklusive information och funktioner på Mina sidor på bankens webbplats och appen Ikano Kort. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar. 

Produktrelaterad information på publik webbsida

För information om hur bilmärkena arbetar med tillgänglighet se respektive webbplats listad i avsnittet med ‘Allmän beskrivning av tjänsterna’ ovan. 

PDF-dokument 

Vi arbetar med att göra våra PDF-dokument helt tillgängliga för alla, även för dem som använder hjälpmedel. Tills vi är klara med detta arbete kan det vara svårt att ta del av innehållet för den som till exempel använder tangentbordsnavigering eller skärmläsare. 

Produkter som ingår i tjänsten

  • Tillgängligt kort, pinkod och instruktioner kan beställas via kundservice. Se kontaktuppgifter i avsnittet “Om du inte kan använda del av tjänsterna” nedan.
  • Vi arbetar med att se över den del av korthanteringen som rör elektronisk signering vid säkra betalningar genom BankID. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar. 

Kundservice  

  • Det finns inga inbyggda hjälpmedel i vår telefonsupport, men om du använder hjälpmedel från en annan tjänst, till exempel texttelefoni, fungerar det tillsammans med vår telefonsupport.
  • Vi arbetar med att se över meddelande-funktionen på Mina sidor, som en del i granskning av kontohanteringen enligt ovan beskrivning. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar. 

Hur vi testar tjänsterna

Ansökningsflödet och kontohanteringen har granskats med stöd av externa tillgänglighetsspecialister och manuella tester, med hjälp av testverktyget Microsoft Accessibility Insights for Web. Produktrelaterad information på bankens webbplats har granskats med stöd av externa tillgänglighetsspecialister och manuella tester, med hjälp av testverktyget Acquia Optimize. Kommunikation har granskats med manuella tester. 

Senaste granskningen gjordes 26 juni 2025.  

Om du inte kan använda del av tjänsterna

Om du behöver ta del av innehåll i tjänsten som inte är tillgängligt för dig, på sätt som inte beskrivs ovan, kan du kontakta oss på följande sätt: 

  • Ring vår kundservice (måndag–fredag klockan 09–17) på följande nummer för respektive kort:

Audi: 0476-58 71 80

SEAT: 0476-58 70 55

Volkswagen: 0476-58 70 80

ŠKODA: 0476-58 70 85

  • Aktuell kontaktinformation finns alltid här: https://ikanobank.se/kundservice/kontakta-oss
  • Skicka ett mejl till accessibilityfeedback@ikano.se
  • Synpunkter och kontaktinformation

    Vi arbetar ständigt för att alla ska få en så bra upplevelse som möjligt av oss och våra tjänster.  Vi välkomnar dina synpunkter om tillgängligheten i vår tjänst så att vi kan göra vårt bästa för att hantera dem: 

    Tänk på att vid kommunikation via e-post inte inkludera känslig information, som exempelvis kortnummer, hälsorelaterad information, kredituppgifter eller annan konfidentiell information. 

    Hur du lämnar ett klagomål

    Upplever du att du inte får gehör för dina synpunkter hos kundservice kan du lämna ett klagomål genom formuläret på https://ikanobank.se/klagomal eller via telefon till kundservice enligt ovan. Det kan ta 14 dagar innan du får något svar.

    Om du inte är nöjd med vårt svar och vill ompröva ditt ärende, kan du kontakta bankens Kundombudsman enligt beskrivning på https://ikanobank.se/klagomal. Du kan även kontakta tillsynsmyndigheten för tillgänglighet inom banktjänster och e-handelstjänster enligt nedan.   

    Vi arbetar med att göra våra webbsidor med kontaktinformation och formulär helt tillgängliga för alla. Tills vi är klara med detta arbete kan det vara svårt att ta del av innehållet för den som till exempel använder tangentbordsnavigering eller skärmläsare. Det går alltid bra att kontakta kundservice per telefon enligt ovan i stället.