Hur tillgänglig är tjänsten?
Vi är medvetna om att tjänsten delvis är förenlig med kraven enligt tillgänglighetsstandarden EN 301 549. EN 301 549 är en europeisk standard med tillgänglighetskrav för informations- och kommunikationsteknik (IKT).
Tillgänglighet är en del av våra processer för att designa, utveckla och tillhandahålla tjänster. Tillgängligheten för tjänsterna granskas regelbundet.
Teknisk information om tjänstens tillgänglighet
Nedan beskriver vi vilka delar av tjänsten som ännu inte är helt förenlig med kraven.
Ansökningsprocess
Om du navigerar med tangentbordet och/eller använder hjälpmedel:
- Rubriknivåerna i flödet följer inte alltid en logisk ordning och hoppar ibland över nivåer.
- Det finns flera tomma rubriker i ansökningsflödet.
- Sidtitlarna i flödet är inte unika eller beskrivande för varje steg.
- På startsidan stämmer inte den visuella ordningen överens med läsordningen för skärmläsare. Logotypen visas högst upp, men läses upp sist för skärmläsare.
- Felmeddelanden i formulär är inte korrekt kopplade till det fält där felet finns.
- Hjälptexter för formulärfält kommuniceras inte till skärmläsare.
- Användaren loggas automatiskt ut efter 15 minuter utan möjlighet att förlänga tiden.
- Vissa texter har för låg kontrast mot bakgrunden.
- På sammanfattningssidan finns en knapp som saknar namn för hjälpmedel.
- Många textfält, formulärkomponenter och knappar saknar en tydlig visuell markering när de får fokus.
Om du använder en pekskärm:
- Det går inte att förstora texten med två fingrar på pekskärmar.
Vi arbetar med att se över den del av ansökningsprocessen som rör elektronisk identifiering och signering. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar.
Kontohantering
Vi arbetar med att se över tillgängligheten för den här delen av tjänsten, inklusive information och funktioner på Mina sidor på bankens webbplats och appen Ikano Kort. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar.
Produktrelaterad information på publik webbsida
Om du navigerar med tangentbordet och/eller använder hjälpmedel:
- Vissa inmatningsfält i kalkylatorn och kontaktformulär saknar tillgängliga namn i koden. Detta kan försvåra navigering med tangentbord och tekniska hjälpmedel.
- Tomma rubriker förekommer i elementen som används för Vanliga frågor, bloggen och kalkylatorn. Detta kan försvåra navigering med tangentbord och tekniska hjälpmedel.
- På bloggsidor finns element som inte är synliga för tekniska hjälpmedel, samt länkar till sociala medier som kan vara svåra för tekniska hjälpmedel att identifiera.
Vi arbetar med att göra våra webbsidor med kontaktinformation och formulär helt tillgängliga för alla.
PDF-dokument
Vi arbetar med att göra våra PDF-dokument helt tillgängliga för alla, även för dem som använder hjälpmedel. Tills vi är klara med detta arbete kan det vara svårt att ta del av innehållet för den som till exempel använder tangentbordsnavigering eller skärmläsare.
Produkter som ingår i tjänsten
- Tillgängligt kort, pinkod och instruktioner kan beställas via kundservice. Se kontaktuppgifter i avsnittet “Om du inte kan använda del av tjänsten” nedan.
- Vi arbetar med att se över den del av korthanteringen som rör elektronisk signering vid säkra betalningar genom BankID. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar.
Kundservice
- Det finns inga inbyggda hjälpmedel i vår telefonsupport, men om du använder hjälpmedel från en annan tjänst, till exempel texttelefoni, fungerar det tillsammans med vår telefonsupport.
- Vi arbetar med att se över meddelande-funktionen på Mina sidor, som en del i granskning av kontohanteringen enligt ovan beskrivning. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar.