Det verkar som att du använder en webbläsare som vi inte har stöd för. Vissa funktioner kanske inte fungerar som förväntat.

Information om tillgänglighet för Ikano Kort VISA

Ikano Kort VISA är skapad för att kunna användas av så många som möjligt. Nedan beskriver vi bland annat hur tjänsten fungerar och hur tillgänglig den är, eventuella delar som kan vara svåra att använda och hur du kan framföra synpunkter.

Om tjänsten

Allmän beskrivning av tjänsten

Banken erbjuder kreditkortet Ikano Kort VISA som gör det möjligt för kund att inom den avtalade kreditgränsen och över tid tillgängligt kreditutrymme låna pengar för att genomföra köp och kontantuttag. Återbetalning till banken sker månadsvis per faktura, antingen i sin helhet eller genom delbetalning över tid, vilket medför ränta eller avgift. 

En mer fullständig beskrivning av Ikano Kort VISA och aktuella allmänna villkor finns på: https://ikanobank.se/kreditkort 

Hur tjänsten fungerar 

Ansökningsprocess

  • Ansökan sker digitalt via bankens webbplats.
  • Du behöver kunna använda BankID för elektronisk identifiering och signering av digitalt avtal.   

Kontohantering

  • Konto och kort hanteras via Mina sidor på bankens webbplats eller appen Ikano Kort, vilket inkluderar åtkomst till saldo, transaktionsinformation, möjlighet att aktivera, spärra kortet samt beställa nytt kort. 
  • BankID krävs för att kunna logga in på Mina sidor. Du kan få hjälp med kontohantering via meddelanden på Mina sidor samt via telefon. 

Produkter som ingår i tjänsten

  • Kortet är ett fysiskt kort.
  • Kortet kan aktiveras, spärras och ersättningskort kan beställas via Mina sidor.
  • BankID krävs för att genomföra säkra betalningar.
  • Pinkoden, kreditkortet och därmed hörande instruktioner skickas via post.  

Kundservice

  • Kundservice kan kontaktas via meddelanden på Mina sidor samt via telefon.
  • Identifiering med BankID krävs för att kunna hantera konto via telefon.

Hur tillgänglig är tjänsten?

Vi är medvetna om att tjänsten delvis är förenlig med kraven enligt tillgänglighetsstandarden EN 301 549. EN 301 549 är en europeisk standard med tillgänglighetskrav för informations- och kommunikationsteknik (IKT).

Tillgänglighet är en del av våra processer för att designa, utveckla och tillhandahålla tjänster. Tillgängligheten för tjänsterna granskas regelbundet.

Teknisk information om tjänstens tillgänglighet

Nedan beskriver vi vilka delar av tjänsten som ännu inte är helt förenlig med kraven.

Ansökningsprocess

Om du navigerar med tangentbordet och/eller använder hjälpmedel:

  • Rubriknivåerna i flödet följer inte alltid en logisk ordning och hoppar ibland över nivåer.
  • Det finns flera tomma rubriker i ansökningsflödet.
  • Sidtitlarna i flödet är inte unika eller beskrivande för varje steg.
  • På startsidan stämmer inte den visuella ordningen överens med läsordningen för skärmläsare. Logotypen visas högst upp, men läses upp sist för skärmläsare.
  • Felmeddelanden i formulär är inte korrekt kopplade till det fält där felet finns.
  • Hjälptexter för formulärfält kommuniceras inte till skärmläsare.
  • Användaren loggas automatiskt ut efter 15 minuter utan möjlighet att förlänga tiden.
  • Vissa texter har för låg kontrast mot bakgrunden.
  • På sammanfattningssidan finns en knapp som saknar namn för hjälpmedel.
  • Många textfält, formulärkomponenter och knappar saknar en tydlig visuell markering när de får fokus.

Om du använder en pekskärm:

  • Det går inte att förstora texten med två fingrar på pekskärmar.

Vi arbetar med att se över den del av ansökningsprocessen som rör elektronisk identifiering och signering. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar.

Kontohantering 

Vi arbetar med att se över tillgängligheten för den här delen av tjänsten, inklusive information och funktioner på Mina sidor på bankens webbplats och appen Ikano Kort. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar. 

Produktrelaterad information på publik webbsida

Om du navigerar med tangentbordet och/eller använder hjälpmedel:

  • Vissa inmatningsfält i kalkylatorn och kontaktformulär saknar tillgängliga namn i koden. Detta kan försvåra navigering med tangentbord och tekniska hjälpmedel. 
  • Tomma rubriker förekommer i elementen som används för Vanliga frågor, bloggen och kalkylatorn. Detta kan försvåra navigering med tangentbord och tekniska hjälpmedel. 
  • På bloggsidor finns element som inte är synliga för tekniska hjälpmedel, samt länkar till sociala medier som kan vara svåra för tekniska hjälpmedel att identifiera.
Vi arbetar med att göra våra webbsidor med kontaktinformation och formulär helt tillgängliga för alla.

PDF-dokument 

Vi arbetar med att göra våra PDF-dokument helt tillgängliga för alla, även för dem som använder hjälpmedel. Tills vi är klara med detta arbete kan det vara svårt att ta del av innehållet för den som till exempel använder tangentbordsnavigering eller skärmläsare. 

Produkter som ingår i tjänsten

  • Tillgängligt kort, pinkod och instruktioner kan beställas via kundservice. Se kontaktuppgifter i avsnittet “Om du inte kan använda del av tjänsten” nedan.
  • Vi arbetar med att se över den del av korthanteringen som rör elektronisk signering vid säkra betalningar genom BankID. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar. 

Kundservice  

  • Det finns inga inbyggda hjälpmedel i vår telefonsupport, men om du använder hjälpmedel från en annan tjänst, till exempel texttelefoni, fungerar det tillsammans med vår telefonsupport.
  • Vi arbetar med att se över meddelande-funktionen på Mina sidor, som en del i granskning av kontohanteringen enligt ovan beskrivning. Du som använder hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar. 

Hur vi testar tjänsten

Ansökningsflödet och kontohanteringen har granskats med stöd av externa tillgänglighetsspecialister och manuella tester, med hjälp av testverktyget Microsoft Accessibility Insights for Web. Produktrelaterad information på bankens webbplats har granskats med stöd av externa tillgänglighetsspecialister och manuella tester, med hjälp av testverktyget Acquia Optimize. Kommunikation har granskats med manuella tester. 

Senaste granskningen gjordes 26 juni 2025. 

Om du inte kan använda del av tjänsten

Om du behöver ta del av innehåll i tjänsten som inte är tillgängligt för dig, på sätt som inte beskrivs ovan, kan du kontakta oss på följande sätt: 

Synpunkter och kontaktinformation

Vi arbetar ständigt för att alla ska få en så bra upplevelse som möjligt av oss och våra tjänster.  Vi välkomnar dina synpunkter om tillgängligheten i vår tjänst så att vi kan göra vårt bästa för att hantera dem: 

Tänk på att vid kommunikation via e-post inte inkludera känslig information, som exempelvis kortnummer, hälsorelaterad information, kredituppgifter eller annan konfidentiell information. 

Hur du lämnar ett klagomål

Upplever du att du inte får gehör för dina synpunkter hos kundservice kan du lämna ett klagomål genom formuläret på https://ikanobank.se/klagomal eller via telefon till kundservice enligt ovan. Det kan ta 14 dagar innan du får något svar.

Om du inte är nöjd med vårt svar och vill ompröva ditt ärende, kan du kontakta bankens Kundombudsman enligt beskrivning på https://ikanobank.se/klagomal. Du kan även kontakta tillsynsmyndigheten för tillgänglighet inom banktjänster och e-handelstjänster enligt nedan.   

Vi arbetar med att göra våra webbsidor med kontaktinformation och formulär helt tillgängliga för alla. Tills vi är klara med detta arbete kan det vara svårt att ta del av innehållet för den som till exempel använder tangentbordsnavigering eller skärmläsare. Det går alltid bra att kontakta kundservice per telefon enligt ovan i stället.