Det verkar som att du använder en webbläsare som vi inte har stöd för. Vissa funktioner kanske inte fungerar som förväntat.

Information om tillgänglighet för Konsumentkredit

Nedan beskriver vi bland annat hur tjänsten fungerar och hur tillgänglig den är, eventuella delar som kan vara svåra att använda och hur du kan framföra synpunkter.

Beskrivning av tjänsten

Allmän beskrivning av tjänsten

Konsumentkredit är ett samlingsnamn för tidigare privatlån via Konsumentkredit samt Nordnet Privatlån, Nordnet Konsumentlån, Nordnet Flexlån, och Nordnet Personallån. Lånet kan användas till valfritt ändamål och kräver ingen säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån vilket innebär att samma totala belopp betalas av på lånet varje månad. Betalning av lånet kan göras via autogiro, vilket innebär att betalningarna dras från kundens bankkonto automatiskt varje månad, eller faktura. Det finns även möjlighet att göra extra inbetalningar när som helst, utan extra kostnad.

En fullständig beskrivning av Konsumentkredit samt de aktuella villkoren finns tillgängliga på: https://konsumentkredit.se/

Hur tjänsten fungerar 

Ansökningsprocess

  • Det är inte längre möjligt för nya kunder att ansöka om privatlånet Konsumentkredit. För befintliga kunder är det möjligt att ansöka om att höja sitt lån, vilket sker via ett digitalt formulär på Konsumentkredits webbplats.
  • I ansökningsprocessen för höjning av befintligt lån skickas en länk till kundens e-post för att lämna kompletterande information.
  • Kunden kan identifiera sig elektroniskt och signera avtal om höjning med BankID, men har även möjlighet att skriva under avtalet i pappersform.

Kontohantering

  • Kunden hanterar sitt lån genom att kontakta kundservice via telefon, som kan ge information om exempelvis aktuell skuld, ränta, återstående löptid och betalning av lånet.
  • Betalning av lånet kan göras via autogiro, vilket innebär att betalningarna dras från kundens bankkonto automatiskt varje månad, eller faktura.

Kundservice

  • Kundservice kan kontaktas via telefon eller via e-post.
  • Vid kontakt med kundservice på telefon behöver kunden svara på kontrollfrågor för att verifiera sin identitet.

Hur tillgänglig är tjänsten?

Vi arbetar med att se över tjänstens tillgänglighet. Du som använder tangentbordsnavigering eller hjälpmedel såsom skärmläsare, eller har kognitiva eller motoriska svårigheter, kan ha svårigheter med vissa delar.

Vi bedömer att tjänsten delvis är förenlig med kraven enligt enligt tillgänglighetsstandarden EN 301 549. EN 301 549 är en europeisk standard med tillgänglighetskrav för informations- och kommunikationsteknik (IKT).

Tillgänglighet är en del av våra processer för att designa, utveckla och tillhandahålla tjänster. Tillgängligheten för tjänsterna granskas regelbundet.

Denna information publicerades den 4 juli 2025.

Datum tidigare version:

Beskrivning av uppdateringen:

Tidigare version PDF:

Om du inte kan använda del av tjänsten

Om du behöver ta del av innehåll i tjänsten som inte är tillgängligt för dig, på sätt som inte beskrivs ovan, kan du kontakta oss på följande sätt:

Synpunkter och kontaktinformation

Vi arbetar ständigt för att alla ska få en så bra upplevelse som möjligt av oss och våra tjänster. Vi välkomnar dina synpunkter om tillgängligheten i vår tjänst så att vi kan göra vårt bästa för att hantera dem:

Tänk på att vid kommunikation via e-post inte inkludera känslig information, som exempelvis kortnummer, hälsorelaterad information, kredituppgifter eller annan konfidentiell information.

Hur du lämnar ett klagomål

Upplever du att du inte får gehör för dina synpunkter hos kundservice kan du lämna ett klagomål så som beskrivs på https://konsumentkredit.se/klagomal. Det kan ta 14 dagar innan du får något svar. Du kan även kontakta tillsynsmyndigheten för tillgänglighet inom banktjänster och e-handelstjänster enligt nedan.