20 februari 2023

Så kan du undvika skuldfällan

Laga god och billig mat

Oavsett hur bra koll du har på din ekonomi så kan det hända saker i livet som påverkar din betalningsförmåga. Det kan handla om alltifrån varsel från arbetsplatsen till höjda räntor eller plötsliga utgifter i vardagen. När du tecknade ditt billån, eller tog den nya tvättstugan på delbetalning, såg din ekonomi kanske annorlunda ut än vad den gör idag. Hur kan du förbereda dig ekonomiskt på det oväntade? Och vad ska du göra om du plötsligt står inför det faktum att du har svårt att betala av dina lån och krediter? Glenda Montalva, handläggare på Ikano Bank, berättar mer.

Hur kan jag bäst förbereda min ekonomi för oväntade situationer och utgifter?

Buffertspara. Den bästa krockkudden för tuffare tider är att du försöker lägga undan pengar i en buffert. Försök att lägga undan en del av din inkomst varje månad, oavsett hur stort eller litet beloppet är. Om du känner dig insatt kan du spara i fonder som inte har en för hög avgift, eller så kan du sätta in pengarna på ett sparkonto där du får avkastning i form av ränta.

Gör en budget. Genom att skriva upp vad som går in på och ut från ditt konto varje månad kan du få en bra överblick över din ekonomi. Med en budget ser du vad dina pengar gått till och det är lättare att få koll på om det finns någon eller några utgifter du kan spara in på, helt eller tillfälligt. Om du tar ett lån hos Ikano Bank, eller om du har ett Ikano Kort, har du också möjlighet att teckna låneskydd eller betalskydd. Med dessa försäkringar kan det finnas möjlighet att täcka månadskostnaderna för lånet eller kortet om du till exempel skulle bli sjukskriven eller arbetslös.

Läs mer om våra försäkringar

Det har hänt mycket med ekonomin de senaste månaderna och bufferten börjar kanske ta slut. Nu kom senaste elräkningen samtidigt som bolåneräntan höjdes och därför har jag svårt att betala min månadsavgift till Ikano Bank. Vad ska jag göra?

Om du misstänker att det kommer bli svår att kunna betala din kommande faktura så är det bästa du kan göra att kontakta oss direkt. Då kan vi tillsammans titta på om det är möjligt att till exempel erbjuda dig en tillfällig sänkning av amorteringsbeloppet. Att kunna betala lite är bättre än ingenting alls!

Om du bara skjuter på betalningen utan att kontakta oss kan både påminnelseavgifter och dröjsmålsränta läggas på din räkning, så det är alltid bättre att höra av sig. Även om du misstänker att du kan ha svårt att betala fakturorna under en tid framöver är det bättre att ha en dialog med oss, så att vi tillsammans kan jobba för att du inte ska hamna hos inkasso.

Vilken hjälp kan jag få när jag kontaktar er?

Det finns lite olika lösningar, och vi tittar alltid på situationen tillsammans med dig för att hitta det bästa upplägget. Till exempel kan vi titta på om det är aktuellt att upprätta en betalplan, om vi tillfälligt kan sänka amorteringsbeloppet eller på om vi kan förlänga din återbetalningstid för att på så sätt få ner månadskostnaden.

Kan jag ta ett nytt lån för att betala mina räkningar?

Du ska aldrig utgå från att du kan lösa dina räkningar eller skulder genom att ta nya lån. Det kan kännas som en lösning för stunden men i slutändan kostar det dig förmodligen mycket mer. Om du redan har en ansträngd ekonomi kan det tyvärr sluta med att du hamnar i ännu större betalningssvårigheter. 

Det kan kännas jobbigt att ringa och berätta att man har svårt att betala. Vad vill du att en kund ska veta inför ett sådant samtal?

Ekonomiska problem är något alla kan drabbas av, så du är absolut inte ensam. Att ta tag i problemet i tid och faktiskt kontakta oss är ett sätt att ta ansvar för sin ekonomi. Vi har respekt för att du har hamnat i en besvärlig situation och månar om att du som kund ska känna dig hörd. Därför ska du inte tveka inför att kontakta oss, vi finns här för att försöka hjälpa dig.

Vill du veta mer om vad du ska göra när du får svårt att betala?

Här kan du läsa mer

Du kan också ringa oss på telefon 0476-88 180

 

Ikano Bank

Genomtänkta beslut




 

Välj om du vill skriva under med Mobilt BankID eller BankID på datorn

Läs igenom

Vi förstår att du bara vill bli klar, men du måste läsa följande dokument innan du kan skriva under din ansökan.
OBS. Öppnas i nytt fönster

Skriv under

Öppna BankID appen i din mobil eller surfplatta och knappa in din kod

Nu har du skrivit under!

    Vi behöver din medsökandes underskrift

    Välj hur du vill skriva under.

    Håll sökorden enkla. Du kan använd flera ord för att förfina din sökning.

    Om du inte hittar det du söker kan du prova att skriva nya sökord i sökfältet.