Se upp för oväntade avgifter på semesterresan
Den nya flygskatten kan dyka upp som en otrevlig överraskning i efterhand, på redan bokade och betalda biljetter. Det kan t.ex. ske om biljetterna bokades och betalades innan lagen trädde ikraft.
En svag krona gynnar inte resenärer. Våra pengar blir helt enkelt mindre värda utomlands. Sedan början på året har kronan fallit drygt 5 procent och sedan i höstas runt 10 procent. Det gör att även kostnaderna som researrangörer har i utländsk valuta nu stiger. Vissa arrangörer kräver nu ett tillägg på det redan betalade resepriset, för att täcka för detta.
Även om det kan kännas helt orimligt för oss resenärer som redan har betalat för vår resa, är det i vissa fall helt lagligt att göra på detta sätt. Först och främst ska det tydligt stå i avtalsvillkoren att researrangören har rätt att ta ut merkostnader av detta slag. Dessutom måste bolagen ha meddelat tydligt om dessa tillägg minst 20 dagar innan avtalad avresa. Läs igenom avtalsvillkoren noga, så du vet vad du går med på och står på dig ifall researrangören eller flygbolaget inte uppfyller de krav för att kunna få ut dessa ersättningar.
Har du funderingar kring resor kan du alltid vända dig till Hallå Konsument som beroende på fråga kan hjälpa dig eller hänvisa dig till rätt instans för gratis rådgivning. Se upp för företag som erbjuder att hjälpa dig att få ersättning för försenat eller inställt flyg mot betalning. Denna tjänst kan du få helt gratis via Hallå Konsument och Konsument Europa.