Världens svåraste spel ska få fart på sparandet

2014-06-30

Ett flertal undersökningar pekar på att många svenskar har för lite buffert på sparkontot. För att påminna unga om att tänka på sitt sparande lanserar Ikano Bank nu Flappy Saver – ett spel där en vinnare får ett sparkonto extrautrustat med 100 000 kr.

Ikano Bank har tagit fram spelet Flappy Saver, ett extremt enkelt spel med lika hög svårighetsgrad. Spelaren ska undvika sparhinder och precis som i vardagen handlar det om att identifiera ett mönster och bemästra impulser. Den spelare som har högst poäng när kampanjen avslutas kl 23:59 den 18 juli belönas med ett sparkonto i Ikano Bank, laddat med ett sparkapital om 100 000 kr.

– Vi vill att alla ska ha en sund vardagsekonomi men vi vet att många tycker att ekonomi är för komplicerat, kanske till och med ångestladdat. Med hjälp av spelet hoppas vi hjälpa till att avdramatisera ämnet och på ett lustfyllt sätt kunna prata om sparande, säger Matilda Lennér Payne, Marknadschef på Ikano Bank.

Ett buffertsparande ökar möjligheten till kontroll över sitt liv - att kunna flytta hemifrån, att inte tvingas acceptera dåliga arbetsvillkor. Men också att förverkliga drömmar. Eller att ha marginal för oförutsedda händelser.

– Det mest oroande är att vissa unga avstår från att spara, trots att de kan. Med tanke på hur mycket livet förändras i början av arbetslivet är det just den här gruppen som verkligen behöver en buffert, säger Emma Roslund Johansson, Försäljningschef, Privat på Ikano Bank.

Om Flappy Saver
Ikano Bank Flappy Saver är ett plattformsspel med en mycket enkel speldesign men skyhög svårighetsgrad. Spelaren ska undvika sparhinder som bagerier, juvelerare, skoaffärer och grillkiosker och manövreras med en enda knapp. Flappy Saver finns tillgängligt på www.ikanobank.se/flappysaver, App Store och Google Play. Tävlingsperioden pågår 27 juni - 18 juli 2014. Flappy Saver är en variant på spelet Flappy Bird som tog världen med storm under början av året. På kort tid fick den vietnamesiske spelutvecklaren Dong Nguyen se sitt iphone-spel bli mest nedladdat i världen. Intresset blev så stort att Dong kände sig tvungen att ta bort spelet, som dock ryktas göra comeback till hösten.

För mer information, kontakta gärna: Emma Roslund Johansson, Försäljningschef, Privat på Ikano Bank, tel 076-623 52 18, e-post emma.roslundjohansson@ikano.se.

Ikano Bank var ursprungligen en del av IKEA, grundat av Ingvar Kamprad. 1988 blev Ikano en självständig företagsgrupp, ägd av familjen Kamprad.