Ikanobolag går samman i norden

2009-01-02

Fem av Ikanos nordiska bank- och finansbolag går nu samman och byter namn till det gemensamma Ikano Bank. Det är svenska Ikanobanken, Finans AB Barck (Barcken), Ikano Finance Management samt norska och danska Ikano Finans som slås samman till ett bolag.

Ikano Bank sysselsätter idag ca 470 anställda, varav 320 i Sverige. Vd är Bo Liljegren som rekryterades från Handelsbanken till Ikano för tre år sedan.

-Vi vill genom sammanslagningen stärka vår nordiska position ytterligare, säger Bo Liljegren. Vi har redan flera nordiska samarbeten både på privat och företagsfinansieringssidan t ex Elgiganten, Hemtex, Lindex, Cafe Bar och NRG Scandinavia och hoppas givetvis på fler i framtiden. Genom att skapa ett gemensamt nordiskt bolag sänker vi våra kostnader och får effektivare styrning och arbetsprocesser.

För kunderna innebär sammanslagningen inga omedelbara skillnader förutom namnbytet menar Bo Liljegren, Ikano har samma lokala närvaro som tidigare och vi siktar på att vässa vår servicenivå och att fortsätta erbjuda våra kunder konkurrenskraftig finansiering och tryggt sparande.

-För Ikanobanken innebär sammanslagningen att vi nu kan dela kostnaderna för en del gemensamma funktioner med kollegorna i Norge och Danmark, säger Sverigechefen Stefan Nyrinder. Det hjälper oss att kunna fortsätta att erbjuda kunderna villkor som är bland de absolut bästa på bankmarknaden.

Ikano Bank erbjuder lån och sparprodukter för privatpersoner samt kundkort, lojalitetskort, kreditkort, CRM-tjänster, hyra, leasing, bilfinansiering och funktionsavtal för företagskunder. Ikano ägs av familjen Kamprad och är verksamma inom områden som finans, fastighet, kapitalförvaltning, försäkring och detaljhandel.