Trygga lån med schyssta villkor

Vårt viktigaste löfte till dig som kund

När du vill låna pengar ska det vara enkelt att välja ett bra alternativ som passar din ekonomi. Därför är schyssta villkor vårt viktigaste löfte till dig som kund. Hos oss ser du tydligt vad du får för ränta och månadskostnad innan du lånar och vi erbjuder en återbetalningsmodell med utgångspunkten att du inte ska betala för ditt lån längre än du behöver.

Vad menar vi med schyssta villkor?

  • Inga dolda avgifter.
  • Du ser tydligt vad du får för ränta, vad ditt lån kostar och vad du betalar för.
  • Inget helkundskrav för att du ska få en bra ränta.
  • Rimlig amorteringstid så att inte betalar för ditt lån längre än du behöver.
  • Rak amortering, eftersom vi tycker att ett lån som minskar snabbare är en schysstare avbetalningsmodell.

Vill du också bli en nöjd kund? Här kan du läsa mer

barn och hund leker tillsammans

"Vi erbjuder möjligheten att se över månadskostnaderna
– ofta kan vi göra skillnad."

Jasmin Sudic, lånehandläggare på Ikano Bank, beskriver hur han jobbar med att sätta kunden i centrum och om hur vi bidrar till en hållbar privatekonomi.

Läs intervjun med Jasmin

Hållbar ekonomi i fokus

En viktig del i vårt uppdrag som bank är att hjälpa dig till en trygg ekonomi som håller i längden. Om du behöver låna pengar hjälper vi dig att ta kloka och medvetna beslut genom vägledning och information. På så sätt blir det enklare för dig att välja det alternativ som passar just dina förutsättningar.

Läs mer om hur du kan låna klokt

Sund kreditgivning – vad är det?

När du ansöker om lån gör banken alltid en kreditbedömning. En gedigen kreditbedömning är inte bara viktigt för att banken ska minska sin risk utan också för att du som kund ska känna dig trygg och inte riskera att hamna i överskuldsättning. Enkelt uttryckt så ska kalkylen gå ihop under hela återbetalningstiden. 

Vår kreditgivning baseras alltid på att du ska ha god möjlighet att betala tillbaka och att du kan leva med månadskostnaden. 

Så stärker du din kreditvärdighet

hållbar ekonomi i tuffa tider

“Jag vill överträffa kundens förväntningar.”

Ceylan är en av våra kundservicemedarbetare på Ikano Bank. I en kort intervju berättar hon om hur hon vill kunna göra skillnad för våra kunder och vad som är viktigast i hennes dagliga arbete.

Läs intervjun med Ceylan

 

“I varje samtal tänker jag på att kunden ska känna sig viktig.”

Vad är viktigast i mötet med kunderna? Läs när Elmira Esmaeili, kundservicemedarbetare på Ikano Bank, berättar om vad hon tänker på i sina kundsamtal och om vad som skiljer Ikano Bank från andra aktörer.

Läs intervjun med Elmira

kunden är i fokus

Vi tycker om att prata med dig

Det är ingen slump att vår kundservice får höga poäng i olika kundmätningar; genom att lyssna på de behov just du har är vårt mål att kunna hitta den bästa lösningen för dig och din situation. Oavsett om du är blivande eller befintlig kund kan du alltid höra av dig till vår kundservice eller våra lånehandläggare för att få svar på dina frågor, eller hjälp om något krånglar.

Här har vi samlat hjälp för de vanligaste ärendena 

Vad lånar våra kunder till?

En vanlig bild av den typ av lån som en bank erbjuder, är att de används till snabb konsumtion och ogenomtänkta beslut. Den bilden stämmer inte riktigt med verkligheten hos våra kunder. Tvärtom så används de lån vi förmedlar till mer långsiktiga investeringar, som att köpa bil eller bekosta en renovering som kan höja värdet på bostaden. Majoriteten av våra kunder tar ett så kallat samlingslån för att kunna betala av lån och krediter med höga månadskostnader, något som kan vara en sund insats för att stärka privatekonomin.

Samla dina lån

samla lån tabell

“Det är viktigt att kunna sätta sig i kundens sits.”

Jacob Karlsson, kundservicemedarbetare på Ikano Bank, berättar om vikten av att se olika situationer från kundens synvinkel.

Läs intervjun med Jacob

“Vårt mål är att kunna hitta en lösning på situationen.”

Glenda Montalva, handläggare på Ikano Bank, pratar om varför banken ställer så många frågor när du ska ta ett lån och hur vi månar om att du som kund har en sund privatekonomi.

Läs intervjun med Glenda

kundcitat 2023

Några av våra kundröster från 2023.

Hemkära tips

När du ska ta ett lån är det smart att tänka igenom olika alternativ innan du tar ett beslut, till exempel genom att jämföra långivare och avgifter. Här hittar du tips och information om lån från Sveriges hemkäraste bank.

Familj fikar utomhus

Jämför alternativ innan du tar lån

Vad ska du tänka på innan du väljer lån? Och vilken amorteringsmodell ska du välja? Vi samlar några saker att ta hänsyn till när du ska låna pengar.

Läs mer

Kvinna med armen om sin arm sittande på träbänk

Så förbättrar du din kreditvärdighet

Här går vi igenom vad du ska tänka på för att stärka din kreditvärdighet och öka chanserna till ett beviljat lån.

Läs mer

Leende kvinna i blå tröja

Vad är rak amortering?

I takt med att du amorterar minskar räntekostnaden på ditt privatlån. Det betyder att din månadskostnad sjunker med tiden.

Läs mer

Har du frågor?
Hör av dig till oss!

Vi hjälper dig gärna med alla frågor du har. Du når oss alla vardagar mellan kl 9–17. Är du redan lån-, spar- eller kortkund kan du logga in och chatta med någon av våra handläggare.

Till kundservice