Verifiera dig i datorn

Väntar på verifiering... PressToOpenBankId
Tillbaka

Ange ditt personnummer

Verifiera dig i mobilen

Väntar på verifiering...
Tillbaka

Service som gör skillnad

Personal på Ikano tar kaffepaus

Vår vardag med kunden i fokus

Din privatekononomi är ingen liten sak. Därför är det en viktig del i vårt långsiktiga arbete att du som kund känner dig trygg och får den tid du behöver i din kontakt med oss. Vår utgångspunkt är att alltid kunna hjälpa dig med bra och hållbar en lösning för just dina behov. Här berättar tre av våra medarbetare om hur de jobbar för att göra skillnad för dig som kund i sitt dagliga arbete.

 

"Jag vill att kunden ska känna sig viktig."

Elmira Esmaeili, kundservicemedarbetare på Ikano Bank, berättar i en kort intervju om vad som är viktigast när hon möter kunderna i telefon och om vad som skiljer Ikano Bank från andra aktörer.

Vad tycker du är viktigast i kontakten med våra kunder?

Att ha kunden i fokus. I varje samtal som kommer in tänker jag på att kunden ska känna sig viktig. Det är också viktigt att göra en behovsanalys, ibland vet kunden inte själv vad det är som är som är fel och då behöver jag försöka förstå problemet så fort som möjligt för att kunna se vad vi kan ha för lösning.

Elmira blickar ut över Hyllie

Vad tycker du skiljer Ikano Bank från andra banker?

Vi är en schysst bank! Vi försöker alltid hjälpa till på något sätt. Det kan handla om att hitta den produkt som passar kundens behov bäst, eller om att hjälpa till med en betalplan om man får svårt att betala.

 

Jag vill alltid kunna erbjuda någon slags lösning.

Hur gör du skillnad för Ikano Banks kunder?

Bra kommunikation med kunden är det som är viktigast för mig. Att kunden verkligen förstår vad vi menar och att vi får med kunden i samtalet. Det kan handla om att inte bara prata i banktermer, utan att vi kommunicerar på kundens nivå. Och så vill jag alltid kunna erbjuda någon slags lösning.

Vad är ditt bästa tips för en bättre vardagsekonomi?

Att se över ekonomin och om det finns någon onödig utgift som man kan stryka. Sen försöker jag själv alltid spara någonting varje månad, det spelar ingen roll vilken summa men har jag något över i slutet av månaden så sparar jag det i stället för att handla något jag inte behöver.

 

Jag försöker överträffa kundens förväntningar.

Vad är viktigast i det dagliga arbetet som kundservicemedarbetare på Ikano Bank? Här berättar vår kollega Ceylan om hur hon gör skillnad för våra kunder. 

Vad skiljer Ikano Bank från andra banker?

Vi är en schysst bank! Vi har bra tjänster och genom att vara transparenta och raka har vi gjort det enkelt för kunderna att förstå vad det är vi erbjuder.

Hur gör du skillnad för Ikano Banks kunder?

Jag försöker alltid sätta kunden i fokus och leverera ett så proffsigt bemötande som jag bara kan. För mig innebär det att jag lyssnar och möter kundens behov - och att jag försöker överträffa kundens förväntningar. Kunden ska känna sig både sedd och förstådd i samtalen med oss.

Vad är det viktigaste för dig i din kontakt med kunderna?

När kunderna lägger på vill jag vara säker på att de fått den information de behöver och att de förstått det vi pratat om. Det går inte att bara prata banktermer, utan jag behöver ha en grundlig och bra produktkunskap så att jag kan förklara våra tjänster och villkor för kunden på rätt sätt. Jag brukar fråga om kunden är med på vad vi har pratat om. Ofta märks det om de förstått vad vi menar eller inte och det är vi lyhörda för.

Vad är ditt bästa tips för en bättre vardagsekonomi?

Att se över sin vardag och sina utgifter. Om du har ett sparande så kan du jämföra vart du ska placera dina pengar för att det ska passa just dina behov.

 

"Vi erbjuder möjligheten att se över månadskostnaderna - ofta kan vi göra skillnad."

Jasmin Sudic, lånehandläggare på Ikano Bank, jobbar dagligen med att erbjuda lösningar som kan göra skillnad i kundernas vardag. Här berättar han om hur vi kan bidra till en hållbar privatekonomi och vad han tror gör våra kunder så nöjda. 

Hur tycker du att Ikano Bank jobbar för en hållbar privatekonomi?

Vårt mål är att alltid presentera ett erbjudande på bästa möjliga sätt så att kunden får en ärlig bild av vad det är för avtal de tecknar. För allas trygghet behöver vi också säkerställa att vi tar in rätt information om kundens ekonomi inför ett erbjudande så att kunden fortsätter ha god betalningsförmåga under hela återbetalningstiden. Sedan tycker jag att rak amortering som vi erbjuder är en schysst återbetalningsmodell där kunden betalar av på lånet från första månaden.

Vi tycker inte heller att du ska ha ditt lån längre än du behöver, så om det är så att du har fått lite extra pengar från exempelvis en bilförsäljning så har du alltid möjlighet att lösa lånet i förtid utan några extra avgifter.

Det kan vara svårt att hinna se över sin situation själv.

Hur bidrar du till att göra skillnad för Ikano Banks kunder?

Den största skillnaden vi kan ge kunderna i vardagen är att vi kan erbjuda möjligheten att se över deras befintliga lån och krediter. Mycket händer och vardagen rullar på, då kan det vara svårt att hinna se över sin situation själv. 

Vi tar kontakt med våra befintliga kunder och erbjuder möjligheten att se över deras situation och möjligtvis samla de lån och krediter de har för att eventuellt försöka sänka deras ränta och månadskostnad. Ofta kan vi göra skillnad och kunderna uppskattar att vi hör av oss.

De kunder som haft kontakt med er lånehandläggare uppger att de är väldigt nöjda. Vad är ert framgångsrecept?

Vi sätter kunden främst och jag tror att de känner att vi är ärliga och raka. Förslagen vi tar fram presenterar vi alltid på ett korrekt sätt som är lätt för kunden att förstå. När vi har kontakt med våra kunder går mycket av tiden ut på att lyssna. Vilka behov har kunden? Är det månadskostnaden som kunden behöver få ner? Eller att få bättre överblick över sina olika krediter? Utifrån det kan vi presentera ett erbjudande anpassat till kundens behov.

Ikano kundservice skriver

Vad är ditt bästa råd för en god vardagsekonomi?

Att alltid ha en buffert och att alltid räkna med att det kan komma oförutsedda händelser. Det är extra viktigt att tänka på när man tar ett lån. Livssituationer kan ändras men räkningarna kommer att finnas kvar och behöver fortfarande betalas. Och skulle man få svårt att betala tillbaka på sitt lån ska man ha med sig att man alltid ska kontakta oss på banken så att vi tillsammans kan se över situationen.

Låna tryggt – vad innebär det?

När du behöver låna pengar ska det vara enkelt att välja ett alternativ som passar din ekonomi. Därför är schyssta villkor vårt viktigaste löfte till dig som kund. Hos oss ser du tydligt vad du får för ränta och månadskostnad innan du lånar och vi erbjuder en återbetalningsmodell med utgångspunkten att du inte ska betala för ditt lån längre än du behöver.

Läs mer om hur vi jobbar

“Det är viktigt att kunna sätta sig i kundens sits.”

Jacob Karlsson, kundservicemedarbetare på Ikano Bank, berättar om vikten av att se olika situationer från kundens synvinkel.

Läs intervjun med Jacob

“Vårt mål är att kunna hitta en lösning på situationen.”

Glenda Montalva, handläggare på Ikano Bank, pratar om varför banken ställer så många frågor när du ska ta ett lån och hur vi månar om att du som kund har en sund privatekonomi.

Läs intervun med Glenda