Verifiera dig i datorn

Väntar på verifiering... PressToOpenBankId
Tillbaka

Ange ditt personnummer

Verifiera dig i mobilen

Väntar på verifiering...
Tillbaka

Lösningar för en sund ekonomi

personal på Ikano Bank pratar

Hur vi kan stötta dina behov

Du har olika behov i olika skeden av livet. Därför vill vi se till att du får den hjälp du behöver när du behöver den - oavsett om du behöver hitta den bästa lösningen för att finansiera en renovering eller om du av någon anledning skulle få svårt att betala när livet bjuder på oväntade händelser. Här berättar två av våra medarbetare om hur de jobbar med att hitta lösningar för just dina behov.

 

"I slutändan handlar det om att hitta förslag till lösningar."

Jacob Karlsson, kundservicemedarbetare på Ikano Bank, berättar om vikten av att se olika situationer ur kundens synvinkel

Jacob på fika

Hur gör du skillnad för Ikano Banks kunder?

När jag pratar med en kund försöker jag i ett tidigt skede göra en behovsanalys för att försöka förstår vad det är kunden har problem med. Sedan försöker jag tillsammans med kunden hitta den bästa lösningen på just den frågan. Det kanske inte alltid går att lösa direkt i ett samtal, och ibland går det inte att hjälpa en kund på det sätt de vill. I slutändan handlar det om att hitta förslag till lösningar som kunden kan ta beslut utifrån.

Vad skulle du säga skiljer Ikano Bank från andra banker?

Vi har trevliga kunder! Vi har också produkter som är enkla att förstå och förklara, och det gör att det  är lätt att snabbt förstå vilken produkt det gäller när en kund ringer in. Sen är det schysst att vi har så tydliga villkor och att vi inte  har några dolda avgifter.

Det finns alltid en lösning, även om det inte blir exakt som man tänkt sig.

Vad är viktigast för dig när du pratar med en kund?

Kundens upplevelse är viktig och det är viktigt för mig att kunna sätta mig i kundens sits oavsett situation. Det kan handla om allt ifrån tekniska problem till handlingar som inte kommit in. Ibland kan det vara svårt för kunden att beskriva situationen eftersom vissa saker är jobbiga att säga, till exempel att de har fått svårt att betala in månadskostnaderna för lånet. Jag vill försöka vända det till att det ändå alltid finns någon form av lösning, även om det inte blir exakt som kunden tänkt sig.

 

Det är viktigt att vi gör en bra behovsanalys så att vi kan hjälpa till att lösa kundens situation på bästa sätt.

Glenda Montalva, handläggare på Ikano Bank, pratar om varför banken ställer så många frågor när du ska ta ett lån och hur vi månar om att du som kund har en sund privatekonomi.

Hur gör du skillnad för Ikano Banks kunder?

För mig är det viktigt att varje enskild kund ska känna sig hörd och får den tid som behövs, och att jag kan erbjuda kunden ekonomisk lättnad under besvärliga tider. De som kontaktar just min avdelning har ofta hamnat i en tuff situation som lett till att de fått betalningssvårigheter, de har till exempel blivit arbetslösa eller sjukskrivna. Där är det viktigt att vi gör en bra behovsanalys så att vi kan hjälpa till att lösa individens situation på bästa sätt.

Hur jobbar Ikano Bank med sund kreditgivning?

När du ansöker om ett lån har vi som bank ett ansvar att göra en noggrann kreditprövning och samla in tillräcklig information om din ekonomi. Vi ställer många frågor när du ska ta ett lån och det är för att vi ska kunna fånga en bra helhetsbild och bedöma huruvida du som låntagare faktiskt kommer att ha möjlighet att betala tillbaka lånet, och det också i tid. Att bevilja ett lån när ekonomin inte tillåter gynnar vare sig dig eller oss som långivare.

Vårt mål är främst att kunna hitta en lösning på situationen.

Hur jobbar vi för att vara en schysst bank?

Vi erbjuder personlig service, både via chatt och telefon – det är lätt att komma i kontakt med oss. Om man får betalningssvårigheter kan vi hjälpa till med tillfälliga sänkningar av avier eller med längre betalningsplaner. Vi månar om dig som kund och har generösa överlämningsvillkor med fyra obetalda avier innan överlämning till inkasso. Vårt mål är främst att kunna hitta en lösning på situationen, därför att det viktigt att man hör av sig så snabbt som möjligt om man får problem med att kunna betala.

Glenda på Collection

Vad är ditt bästa råd för en hållbar vardagsekonomi?

Planering! Få kontroll över utgifterna genom att skapa veckomatsedlar och förbereda inköpslistor. Se över dina befintliga avtal och abonnemang – finns det något du kan ta bort eller förhandla om? Har du flera lån och krediter kan du undersöka möjligheten att samla dem och eventuellt sänka din månadskostnad. Se om du kan planera dina transportkostnader på ett annat sätt och spara på el och energi – då gör du en insats både för miljön och för plånboken.

“Jag vill överträffa kundens förväntningar.”

Ceylan är en av våra kundservicemedarbetare på Ikano Bank. I en kort intervju berättar hon om hur hon vill kunna göra skillnad för våra kunder och vad som är viktigast i hennes dagliga arbete.

Läs intervjun med Ceylan

“I varje samtal tänker jag på att kunden ska känna sig viktig.”

Vad är viktigast i mötet med kunderna? Läs när Elmira Esmaeili, kundservicemedarbetare på Ikano Bank, berättar om vad hon tänker på i sina kundsamtal och om vad som skiljer Ikano Bank från andra aktörer.

Läs intervjun med Elmira

Låna tryggt – vad innebär det?

När du behöver låna pengar ska det vara enkelt att välja ett alternativ som passar din ekonomi. Därför är schyssta villkor vårt viktigaste löfte till dig som kund. Hos oss ser du tydligt vad du får för ränta och månadskostnad innan du lånar och vi erbjuder en återbetalningsmodell med utgångspunkten att du inte ska betala för ditt lån längre än du behöver.

Läs mer om hur vi jobbar

"Vi erbjuder kunderna möjligheten att se över månadskostnaderna - ofta kan vi göra skillnad."

Jasmin Sudic, lånehandläggare på Ikano Bank, beskriver hur han jobbar med att sätta kunden i centrum och om hur vi bidrar till en hållbar privatekonomi.

Läs intervjun med Jasmin