Vad är kundfordringar?

En kundfordran är en säljares tillgodohavande hos en kund för en tjänst eller produkt som är levererad men ännu inte betald. Ju längre tid en kundfordran förblir obetald, desto mer påverkar det verksamhetens likviditet och kassaflöde. Här kan du läsa mer om hur kundfordringar fungerar och hur vi på Ikano Bank kan hjälpa dig att förbättra flödet i dina fakturor ut mot kund. 

 

Hur uppstår en kundfordran?

Kundfordringar uppstår hos företag som erbjuder kunder betalning mot faktura, vilket innebär att betalning sker efter att den sålda varan eller tjänsten har levererats. Fordran är alltså ett tillgodohavande som den säljande parten har hos kunden, och som kvarstår till dess att fakturan är betald. 

Så påverkar kundfordringar din verksamhet

Kundfordringar har stor betydelse för likviditeten och kassaflödet i din verksamhet. Alla kundfordringar, vare sig de är betalda eller inte, räknas som intäkter och bokförs som omsättningstillgångar. När en kundfordran betalas av kund realiseras intäkten och du får pengar in på kontot.

Tiden som löper från att du skickar ut fakturan tills fordran blir betald kallas för kredittid. Under denna tid ligger du ute med pengar för det du har levererat, varför en kortare kredittid förstås är att föredra. Ju snabbare du får betalt, desto bättre för både kassaflöde och likviditet. 

 

Vad händer om en kund inte betalar sin faktura?

Ibland händer det att en kund inte betalar sin faktura i tid, eller inte betalar alls. Uteblir betalningen helt skrivs fordran ned som en kundförlust, vilket naturligtvis får en negativ inverkan på ditt företag. I praktiken innebär det att du levererat en vara eller tjänst utan att få betalt. 

Även försenade betalningar kan få konsekvenser för verksamhetens ekonomi. Ditt kassaflöde påverkas, liksom likviditeten i företaget. Detta kan i sin tur påverka din möjlighet att själv betala leverantörsfakturor i tid, och det ger även mindre rörelsekapital för nya inköp och investeringar du kanske vill göra.
 

Nedskrivning av kundfordringar

Obetalda kundfordringar skrivs ned som kundförluster – antingen konstaterade sådana om du vet att du inte kommer att få betalt, eller befarade sådana om du misstänker att kunden inte kommer att betala. Nedskrivning av kundfordringar görs vanligen efter flera påminnelseutskick och inkassokrav, men du väljer själv hur länge du vill vänta med nedskrivningar. 

Nedskrivna kundfordringar bokförs som kostnader och påverkar därför resultatet i din verksamhet negativt. Konstaterat nedskrivningsbehov kan dock ge rätt till avdrag vid nästa inkomstbeskattning. 

 

Trygga ditt fakturaflöde med factoring via Ikano Bank

Vill du trygga kassaflödet och likviditeten i ditt företag och slippa stressen kring eventuella osäkra kundfordringar och risk för kundförluster? Med Ikano Banks factoringtjänster kan du sälja eller belåna kundfakturor och få betalt direkt av oss istället för att behöva vänta på kunden.

Vi erbjuder factoring genom både fakturaköp (med eller utan regress) och fakturabelåning. Vid fakturaköp utan regress tar vi över kreditrisken och betalar ut hela fakturabeloppet (minus factoringavgiften) på en gång. Vid fakturabelåning behåller du kreditrisken själv i utbyte mot en lägre avgift, och får upp till 90% av beloppet utbetalt på en gång. Resterande del erhålls när kunden har betalat till oss. 

Vill du veta mer om våra fakturatjänster och hur vi kan förenkla och förbättra hanteringen av dina kundfordringar? Kontakta oss via mail, telefon eller formulär på hemsidan så får du hjälp av våra factoringexperter. 

Varmt välkommen till Ikano Bank. 

Vanliga frågor om kundfodringar

  • Vad betyder kundfordringar?

    En kundfordran är ett tillgodohavande som en säljare har hos en kund. Kundfordringar uppstår när en vara eller tjänst levereras före betalning. 

     

  • Till vilken sida i balansräkningen hör kundfordringar?

    Kundfordringar räknas som tillgångar i balansräkningen. Eftersom de normalt sett är kortfristiga räknas de som omsättningstillgångar.

     

  • Hur påverkar kundfordringar resultatet?

    Kundfordringar räknas alltid som intäkter, vare sig de har blivit betalda eller inte. Undantaget är nedskrivna kundfordringar, vilka istället syns som en kostnad i resultatet. 

     

  • Vad betyder ej reskontraförda kundfordringar?

    Ej reskontraförda kundfordringar är fakturor som tillhör räkenskapsåret men som tillkommit efter det att reskontran har stängts för bokslut.