Håll sökorden enkla. Du kan använd flera ord för att förfina din sökning.
Om du inte hittar det du söker kan du prova att skriva nya sökord i sökfältet.
Kunder som inte betalar sina fakturor i tid är tyvärr ett vanligt problem för många företag. Här lyfter vi några av de bekymmer som kan uppstå av sena betalningar och ger tips på vad du kan göra för att komma till rätta med problemet.
Sena betalningar från kund kan ställa till med flera problem för dig som leverantör. Gäller det enstaka tillfällen och lägre belopp behöver det inte leda till några större ekonomiska konsekvenser, men om det sker regelbundet eller om det rör sig om en stor summa kan det bli bekymmer.
Hur hårt du drabbas beror också på den ekonomiska stabiliteten i ditt bolag. Har du låg kassalikviditet redan från början, kan även en försenad betalning av en mindre faktura skapa problem.
Sena betalningar kan bland annat leda till:
Det kan finnas många olika anledningar till varför en kund inte betalar sin faktura i tid. Ibland handlar det om att kunden helt enkelt har glömt, andra gånger har kunden likviditetsbekymmer och saknar täckning för fakturan.
En sen betalning kan också bero på att fakturan har kommit bort eller skickats fel, eller att betalningsfristen är för kort.
Om en kund inte betalar trots påminnelser och påminnelseavgifter kan du välja att ta ärendet vidare till inkasso, och som sista anhalt Kronofogdemyndigheten (KFM) eller domstol. Detta kostar dock tid att driva, varför det alltid är bättre om det går att lösa innan det går så långt. Det är inget måste att skicka påminnelser eller gå vidare till inkasso eller KFM.
Kortfattat ser processen från obetald faktura till KFM ut så här:
Factoring är ett utmärkt sätt att minska risken för sena betalningar, och dessutom få administrativ avlastning. Finansieringslösningen innebär att du belånar eller säljer dina kundfakturor till oss och får betalt direkt av oss istället för av kund. Du slipper ta hand om fakturautskick och eliminerar kredittiderna.
Ikano Bank erbjuder factoring genom både fakturaköp och fakturabelåning, till schyssta villkor och upplägg som kan anpassas efter dina önskemål.
Vill du veta mer om våra fakturatjänster, eller få ett kostnadsfritt förslag på upplägg? Kontakta oss redan idag så hjälper vid dig.
Om kunderna inte betalar i tid bör du kontakta dem så snart som möjligt. Du kan även skicka påminnelse med påminnelseavgift, och gå vidare till inkasso.
Mellan företag gäller 10 års preskriptionstid. Fakturor till konsumenter typiskt sett efter 3 år.
Betalningsfristen kan variera. Vissa företag har betalningsvillkor på 10 dagar, andra längre. Enligt räntelagen är maximal betalningsfrist 30 dagar, om inte annat har avtalats mellan parterna.
Ikano Bank tar inte emot förfallna fakturor för vare sig fakturaköp eller fakturabelåning. Endast nya, ej utskickade fakturor.
Ikano Bank köper endast nya kundfakturor. Vi beviljar inte factoring för förfallna fakturor.