Frågor och svar

Här svarar vi på de vanligaste frågorna vi får från våra kunder inom områdena IKEA Finansiering, IKEA LÅNA och IKEA DELBETALA. 

Frågor om hur COVID-19 påverkar ditt lån eller kreditkort

  • Är det fortfarande möjligt att ansöka om IKEA DELBETALA kort?
    Ja, du kan fortfarande ansöka om ett IKEA DELBETALA kort och använda det som vanligt. Hantering av din ansökan kan dock vara något fördröjd.
  • Är det fortfarande möjligt att ansöka om IKEA LÅNA?
    Ja, låneansökningar påverkas inte på något sätt. Handläggningstiden av ditt ärende kan dock vara något förlängd.
  • Kan jag använda mitt IKEA DELBETALA kort som vanligt?
    Ja, du kan använda ditt kort precis som vanligt. 
  • Vad händer om jag får svårt att betala?

    Beroende på hur din situation ser ut, så ser vi över vilken av våra lösningar som passar dig bäst:

    - Har du ett lån så kan vi titta på hur vi kan lägga om det på en längre återbetalningstid för att hjälpa dig att minska månadskostnaden.

    - Vet du att du kommer ha det tufft ekonomiskt ett par månader framöver så kan vi hjälpa dig med en betalplan under några månader.

    - Kanske är det endast denna månaden som det är tufft med minskad arbetsinkomst? Då kan vi se över hur vi hjälper dig på bästa sätt med ett lägre belopp att betala in.

  • Har Ikano Bank vidtagit några försiktighetsåtgärder i förhållande till COVID-19?

    Precis som många andra företag arbetar flera av våra medarbetare hemifrån, där det är möjligt. 

    Vår Kundservice är bemannad och tillgänglig för att svara på dina frågor. Det kan dock hända att vi har något längre svarstider än vanligt.

  • Hur fungerar försäkringarna låneskydd och betalskydd?

    Läs allt om hur låneskydd fungerar här
    Läs allt om hur betalskydd för kreditkort fungerar här

    På dessa sidor kan du läsa om vad försäkringarna innefattar. Du som inte har försäkringen sedan tidigare kan läsa om hur du tecknar den. Du som har försäkringen kan t ex läsa om hur du går tillväga om du behöver ansöka om ersättning.

  • Hur kontaktar jag Ikano Bank?
    Ring vår Kundservice på tel 0476-58 70 70, vardag 9-20, helg 9:30-18. Det kan hända att vi har något längre svarstider än vanligt, vi beklagar detta.

Allmänna frågor

  • Hur ansöker jag om finansiering på IKEA?
    Du ansöker med hjälp av BankID via mobilen, surfplattan eller datorn. BankID är ett säkert och enkelt sätt att teckna avtalet och du får svar på din ansökan inom några sekunder. Vid en beviljad kredit kan du handla redan samma dag. BankID kommer att krävas även i fortsättningen om du vill kunna ta del av samtliga våra tjänster på ”Mina sidor”. Läs mer och ansök om finansiering på IKEA>
  • Vilka är grundkraven för IKEA DELBETALA?

    - Minst 18år
    - Inga betalningsanmärkningar

    OBS! Uppfyllande av grundkraven garanterar inte beviljande av kredit.

  • Vilka är grundkraven för IKEA LÅNA?

    - Minst 18år
    - Inkomst över 100 000kr
    - Inga betalningsanmärkningar

    OBS! Uppfyllande av grundkraven garanterar inte beviljande av lån.

  • Erbjuder ni räntefri delbetalning?

    Med DELBETALA kortet kan du dela upp dina köp i mindre bitar, på det sätt som passar din plånbok bäst. Om du väljer en återbetalningstid på 6, 12 eller 24 månader, så erbjuder vi dig att delbetala utan ränta. Valet gör du på egen hand inne på Ikano Banks Mina sidor när du har fått din månadsfaktura. Du kan också välja valfri återbetalningstid och betala lägst 4% eller 100 kr varje månad. Då tillkommer en rörlig ränta, vilken för närvarande är 16% (2020-04-21). 

  • Gör ni en kreditupplysning?
    Alla ansökningar genomgår en prövning där kreditupplysning kan komma att inhämtas.
  • Finns ansökan på fler språk än svenska?
  • Kan jag handla på faktura?
    På IKEA.se och i IKEA appen kan du som Kund handla på Ikano Faktura. För att Kunden ska kunna betala med Ikano Faktura gör Banken en kreditprövning, vid vilken kreditupplysning kan komma att inhämtas. I vissa fall kan Kunden nekas att betala genom detta betalningsalternativ. De inköp som görs vid köptillfället samlas på en betalningsavi, som skickas i samband med leveransen från IKEA till den e-postadress som Kunden angett. Beloppet som anges i betalningsavin ska vara Banken tillhanda senast 14 dagar från fakturadatum. Ingen aviavgift tas ut för Ikano Faktura. Kunden kan ta del av den utfärdade betalningsavin på Mina sidor (my.ikano/ikea) som är tillgänglig för Kunden efter inloggning med BankID eller Mobilt BankID. Du kan inte handla mot faktura i varuhuset.
  • Kan vi vara två som ansöker?
    Ja, endast i samband med ansökan. Klicka i rutan för medsökande, längst ned på första sidan i ansökan. Det är inte möjligt att lägga till en medsökande i efterhand.
  • Vad är skillnaden på IKEA DELBETALA och IKEA LÅNA?

    IKEA DELBETALA är ett kreditkort för dig som gillar att handla hos IKEA och som vill ha möjligheten att kunna dela upp dina betalningar. Du kan ansöka om upp till 60 000 kronor. 

    Varje månad får du en faktura med dina samlade inköp. Du kan välja att betala hela fakturan på en gång eller välja att dela upp den i mindre betalningar. Om du väljer en återbetalningstid på 6, 12 eller 24 månader, så erbjuder vi dig att delbetala utan ränta. 

    Med IKEA LÅNA kan du låna till ditt drömhem och även täcka in kostnader för transport, installation och eventuell annan hantverkshjälp. Den del av lånet som inte används hos IKEA kan överföras direkt till ditt bankkonto. Ditt lån är öppet för köp i 90 dagar vilket ger dig gott om tid att planera dina inköp. 

    Du betalar tillbaka ditt lån med samma belopp varje månad, enkelt och utan överraskningar.
    IKEA LÅNA har ingen uppläggningsavgift och du kan låna mellan 20 000 - 150 000kr. 

    Läs mer om IKEA DELBETALA och IKEA LÅNA>

  • Behöver jag göra en adressändring när jag har flyttat?
    Du behöver inte meddela oss om du flyttar och byter folkbokföringsadress. Uppgifterna får vi automatiskt från Skatteverket.
  • Hur går det till vid retur/reklamation?
    Beloppet dras av från din totala skuld och kommer vara synligt på fakturan månaden efter returen/reklamationen. 
  • Vad betyder effektiv ränta?
    Effektiv ränta är den totala kostnaden för ditt lån. Till exempel ränta och övriga avgifter som kan tillkomma.
  • Vad gör jag om jag misstänker missbruk/bedrägeri?

    Vid misstanke om missbruk eller bedrägeri ber vi dig kontakta Bankens bedrägeriavdelning via e-post, fraud@ikano.se eller 0476-58 70 70.

    Mer information finner du på ikanobank.se/bedrageri

  • Erbjuder ni e-faktura/autogiro?
    För både IKEA DELBETALA och IKEA LÅNA erbjuder vi e-faktura för 9 kr/månad via din internetbank. För IKEA LÅNA erbjuder vi även kostnadsfritt autogiro på din första faktura.
  • Vad gör jag om jag har fått avslag på min ansökan?
    Kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70, för mer information.
  • När kommer fakturan?
    Fakturan skickas ut mellan den 15:e-20:e varje månad. För IKEA DELBETALA beror det på när du gör dina inköp, ifall du får fakturan samma månad eller månaden därefter. Kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70, för mer information.
  • Jag missade en inbetalning, vad ska jag göra?
    Kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70, så hjälper vi dig.

Frågor om IKEA DELBETALA

  • Kan jag välja e-faktura/autogiro?
     
    Ja, vi erbjuder e-faktura för 9 kr/månaden via din internetbank. Du ansluter dig via din internetbank genom att söka efter ”IKEA” och följa instruktionerna. Den första pappersfakturan kostar 25 kr.
      
  • Hur mycket kredit kan jag få?
     
    Med ett IKEA DELBETALA kort kan du få en kredit på upp till 60 000 kr. Ansök digitalt med BankID och få besked direkt.
      
  • Hur lägger jag upp mitt köp på räntefria månader?
     
    Det väljer du själv genom att logga in på Mina sidor när du har fått din månadsfaktura. Välj en återbetalningstid på 6,12 eller 24 mån, så erbjuder vi dig att delbetala utan ränta*. Om du behöver hjälp, kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70.

    *Med IKEA DELBETALA kan du dela upp betalningen på 6/12/24 mån utan ränta. Aviavgift 25 kr/mån samt en uppläggningsavgift på 145/195/295 kr tillkommer på första fakturan. Exempel: Vid en skuld på 10 000 kr i 12 mån med betalsätt pappersfaktura (25 kr/mån) blir den effektiva räntan 9,40 %, månadsbeloppet 858 kr och totalt återbetalningsbelopp 10 495 kr. Ord. villkor för IKEA DELBETALA: 16,00% rörlig ränta. (200421). Kreditgivare är Ikano Bank AB (publ).
     
  • Hur handlar jag?
    Ditt nya IKEA DELBETALA kort skickas hem till dig inom ca 7-10 dagar efter att din ansökan har beviljats. Vill du handla direkt, kan du använda ditt digitala kort som du når genom att logga in med BankID på ikanobank.se/mittkort. Så här betalar du:

    På varuhuset: Vid betalning använder du ditt IKEA DELBETALA kort. Alternativt så visar du ditt digitala kort och giltig legitimation för kassapersonalen.

    På IKEA.se: Välj IKEA DELBETALA som betalmedel i kassan och ange ditt kortnummer och giltighetstid. En redan lagd order betalar du på IKEA.se/betala.

    Läs mer om IKEA DELBETALA här>
      
  • Vad kostar det att välja räntefri återbetalning?
      
    Det är 1 st uppläggningsavgift för alla köp gjorda under samma kalendermånad.  Uppläggningsavgift samt aviavgift på 25 kr betalas på första fakturan efter att Kontohavaren gjort sitt val. 

    Valet om delbetalning utan ränta kan göras fram till förfallodag på den faktura där köptransaktionen/erna syns. Återbetalningen baseras på köpbeloppet som delas i de antal månader du valt att betala tillbaka och faktureras per månad. Aviseringsavgift (aviavgift) tillkommer enligt ordinarie villkor. 

    Vid utebliven betalning eller vid inbetalning av lägre belopp än det som anges på fakturan, gäller inte längre villkoren för delbetalning utan ränta. Kontohavaren ska då betala tillbaka hela sin skuld enligt ordinarie villkor för IKEA DELBETALA. 

    6 månader räntefritt med e-faktura
    Uppläggningsavgift 145 kr och e-faktura aviavgift 9 kr/mån, vilket ger en kostnad på 215 kr. Vid ett köp på 10 000 kr motsvarar det en effektiv ränta på 7,89%.

    12 månader räntefritt med e-faktura
    Uppläggningsavgift 195 kr och e-faktura aviavgift 9 kr/mån, vilket ger en kostnad på 319 kr. Vid ett köp på 10 000 kr motsvarar det en effektiv ränta på 6,16%.

    24 månader räntefritt med e-faktura
    Uppläggningsavgift 295 kr och e-faktura aviavgift 9 kr/mån, vilket ger en kostnad på 527 kr. Vid ett köp på 10 000 kr motsvarar det en effektiv ränta på 5,13% .
     
  • När får jag mitt kort hemskickat?
      
    Du får ditt IKEA DELBETALA kort hemskickat inom ca 7-10 dagar. Vill du handla direkt, kan du använda ditt digitala kort som du når genom att logga in på ikanobank.se/mittkort med BankID.
      
  • Hur får jag reda på mitt aktuella saldo?
      
    Du hittar ditt aktuella saldo på ditt digitala kort genom att logga in på ikanobank.se/mittkort med BankID. Du kan också logga in på Mina sidor där du kan se ditt saldo, eller kontakta Ikano Banks kundservice på 0476-58 70 70 eller en säljare på IKEA för att få hjälp.
      
  • Kan jag ansöka om en höjning av min kredit?
      
    Ja. Kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70 och ansök om en höjning. Då legitimerar du dig med BankID. Tänk på att alla ansökningar genomgår en prövning där kreditupplysning kan komma att inhämtas. Personalen på varuhuset kan också hjälpa till med en höjning. Det går även bra att skriva ut blanketten ”Kredithöjning och/eller kontantutbetalning” och skicka in till Ikano Bank.
      
  • Mitt kort är spärrat för köp, hur ska jag göra?
      
    Kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70, så hjälper vi dig.
      
  • Jag har förlorat mitt kort, vad ska jag göra?
      
    Logga in på Mina sidor, där kan du spärra ditt kort och beställa ett nytt. Om du behöver hjälp, kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70.
      
  • Kan jag välja en längre återbetalningstid än 24 månader?

      
    Ja. Väljer du en återbetalningstid som är längre an 24 månader kan du inte välja räntefri återbetalning. Du har däremot möjliget att betala under en längre period och betalar då lägst 4% av skulden, eller minst 100 kr i månaden. Då tillkommer en rörlig ränta, vilken för närvarande är 16,00% (2020-04-21). 

  • Kan jag ta ut pengar från mitt konto?
      
    Ja. Logga in på Mina sidor. Under rubriken ”Blanketter” hittar du ”Kredithöjning och/eller kontantutbetalning” i PDF format. Ett kontantuttag kostar 75 kr. Rörlig ränta tillkommer, vilken för närvarande är 16,00% (200421). 
      
  • Hur avslutar jag mitt konto?
  • Kan jag lösa min kredit i förtid?
      
    Ja. Kontohavaren har rätt att helt eller delvis omedelbart och utan avgift lösa krediten i förtid. Kontakta Ikano Bank kundservice tel 0476-58 70 70, så hjälper vi dig.
      
  • Hur vet jag vilken månadskostnad jag får?
      
    Du kan använda dig av vår räknare längre upp på sidan för att räkna ut din månadskostnad.
      
  • Var kan jag se mina villkor?
      
    Logga in på Mina sidor. I Menyn under ”Min profil” hittar du alla samlade villkor i PDF format. Kontakta Ikano Bank kundservice för en kopia, tel 0476-58 70 70.
      
  • Kan jag utnyttja en betalningsfri månad?
      
    Under förutsättning att kontot sköts enligt bestämmelserna och inbetalningar gjorts minst tre månader i rad, kan två betalningsfria månader utnyttjas under året. Dessa betalningsfria månader kan inte vara i följd. Rörlig ränta under betalningsfri månad läggs till kontoskulden, vilken för närvarande är 16,00% (20-04-21). Kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70, så hjälper vi dig. Om du har valt räntefri återbetalning har du inte möjlighet att välja betalningsfria månader.
     
  • Kan jag ändra eller få en ny PIN-kod till mitt kort?
      
    Du väljer enkelt en ny PIN-kod till ditt kort på Mina sidor under rubriken ”Mitt kort”.
      
  • När börjar jag betala eventuell ränta?
      
    Den första inköpsmånaden är alltid räntefri. Du kan välja valfri återbetalningstid och betala lägst 4% eller 100 kr varje månad. Då tillkommer en rörlig ränta, vilken för närvarande är 16,00% (200421). Du kan även välja räntefri återbetalning på 6,12 eller 24 månader.
      
  • Vad innebär betalskydd?
      
    Betalskydd är en försäkring som kan hjälpa dig med det/den utestående saldot/skulden för ditt kreditkort om du blir sjukskriven på grund av olycksfall eller sjukdom, om du blir arbetslös eller om du avlider. Försäkringen kostar endast 0,75% av din aktuella skuld per månad. Det blir 7,50 kr för varje 1 000 kr du har i kontoskuld. Kontakta Ikano Bank för att lägga till betalskydd, tel 0476-58 70 70.
      
  • Kan någon handla på mitt konto med fullmakt?
      
    Ja. Fullmakten är endast giltig tillsammans med IKEA DELBETALA kortet samt legitimation på fullmaktsgivaren och fullmaktshavaren.
    Blankett: Fullmakt DELBETALA
      

Frågor om IKEA LÅNA

  • Hur mycket kan jag låna?

    Du kan ansöka om 20–150 000 kr. Du signerar med BankID och får besked direkt efter att du har skickat in din ansökan.
     
  • Hur handlar jag?

    Du kan handla direkt efter att din ansökan har blivit godkänd. Logga in på ikanobank.se/mittkort med BankID för att ta fram ditt digitala kort. Där hittar du dina låneuppgifter och aktuellt saldo. Så här betalar du:

    På varuhuset: Vid betalning visar du ditt digitala kort och giltig legitimation för kassapersonalen. Alternativt går du till en av IKEAs säljdiskar för att få ett köpbevis som du kan betala med i kassan. 

    På IKEA.se: Välj IKEA LÅNA som betalmedel i kassan och ange ditt lånenummer och giltighetstid. Du hittar det på det digitala kortet eller på ditt avtal längst ner under ”Bankens noteringar” (Kort/Köpnummer). En redan lagd order betalar du på IKEA.se/betala.
      
  • Hur länge kan jag utnyttja lånet?
      
    När ditt lån är beviljat, så har du 90 dagar på dig att köpa inredning, anlita planeringshjälp och eventuell hantverkshjälp som du behöver.
      
  • Hur får jag reda på mitt aktuella saldo?
       
    Du hittar ditt aktuella saldo på ditt digitala kort samt de låneuppgifter du behöver vid betalning. Logga in på ikanobank.se/mittkort med BankID eller skicka IKEA MITTKORT till 71120 för att få länken via sms. Du kan också kontakta Ikano Banks kundservice på 0476-58 70 70 eller en säljare på IKEA för att få hjälp.
      
  • Vilka avgifter tillkommer?
     
    IKEA LÅNA har ingen uppläggningsavgift. Förutom den rörliga räntan som för närvarande är 6,20 (2019-07-02) tillkommer endast aviavgift på 25 kr/månad för pappersfaktura. I samband med din första faktura erbjuds du att ansluta dig till autogiro kostnadsfritt eller e-faktura (9kr/månad). Anslutning till e-faktura gör du via din Internetbank. 
      
  • Kan jag använda pengarna utanför IKEA?
      
    Ja. Det kostar dig inget extra och kan vara bra om du exempelvis vill anlita hantverkshjälp. Fyll då i blanketten Utbetalning av lån och skicka till Ikano Bank inom de 90 dagar du har på dig att använda lånet. Särskilda villkor för utbetalning kan komma att tillämpas vid eventuell kampanj.
      
  • Kan jag betala av hela mitt lån när jag vill?
      
    Ja. Du kan alltid betala tillbaka ditt lån i snabbare takt om du vill, det kostar dig inget extra.
      
  • Kan jag välja e-faktura/autogiro?
     
    Ja, vi erbjuder e-faktura för 9 kr/månaden via din internetbank, alternativt kostnadsfritt autogiro. Du ansluter dig till e-faktura via din internetbank genom att söka efter ”IKEA” och följa instruktionerna. Information om hur du väljer autogiro medföljer din första faktura. Den första pappersfakturan kostar 25 kr.
     
  • Hur vet jag vilken månadskostnad/ återbetalningsperiod jag får?
      
    Med IKEA LÅNA får du en jämn återbetalning med samma belopp varje månad så att du slipper oroa dig för oförutsedda utgifter. Vilken månadskostnad och återbetalningsperiod du får, styrs utifrån ditt lånebelopp. Du kan alltid betala tillbaka ditt lån i snabbare takt om du vill, det kostar dig inget extra.
      
  • När börjar jag betala ränta på mitt lån?
      
    Ränta och eventuell aviavgift är inbakade i din månadskostnad. IKEA LÅNA löper med f.n. 6,20 rörlig ränta (2019-07-02). 
      
  • Vad innebär låneskydd?
     
    Låneskydd är en försäkring som kan hjälpa dig med det/den utestående skulden för ditt lån om du blir sjukskriven på grund av olycksfall eller sjukdom, om du blir arbetslös eller om du avlider. Försäkringen kostar endast 7% av din månadskostnad (amorteringen och ränta) för lånet. Kontakta Ikano Bank för att lägga till låneskydd i efterhand på, tel 0476-58 70 70.
      
  • Vad händer med pengarna jag inte använder på mitt lån?
      
    Din månadskostnad och återbetalningsperiod beräknas på den summa som du har använt av ditt lån efter inköpsperioden på 90 dagar.
      
  • Var kan jag se mitt avtal och villkor?
      
    Om du gjort din ansökan på IKEA före 2018-05-25 fick du en kopia av ditt avtal av personalen. Har du gjort ansökan online, fick du avtalet via PDF fil. Kontakta Ikano Bank kundservice för en kopia, tel 0476-58 70 70.
      
  • Kan jag avsluta mitt lån i förtid?
      
    För att avslutsbetala ett lån behöver du kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70 för att få ett korrekt avslutsbelopp, kapitalskuld och upplupen ränta.
      

Behöver du hjälp?

Välkommen att kontakta Ikano Bank om du har frågor om finansiering.
Telefon 0476-58 70 70, vardag kl. 9-20, helg kl. 9:30-18.

Logga in

Just nu förekommer bedrägeriförsök där bedragare ringer och utger sig vara från Ikano Bank.
Var särskilt uppmärksam på samtal där bedragaren ringer och informerar om beviljat lån och ber dig att godkänna detta med Bank-ID. Observera att vi aldrig kommer kontakta dig och uppmana dig att lämna ut uppgifter till Bank-ID eller bankdosa.


Välj om du vill skriva under med Mobilt BankID eller BankID på datorn

Läs igenom

Vi förstår att du bara vill bli klar, men du måste läsa följande dokument innan du kan skriva under din ansökan.
OBS. Öppnas i nytt fönster

Skriv under

Öppna BankID appen i din mobil eller surfplatta och knappa in din kod

Nu har du skrivit under!

    Vi behöver din medsökandes underskrift

    Välj hur du vill skriva under.