Frågor och svar

Här svarar vi på de vanligaste frågorna vi får från våra kunder inom områdena IKEA Finansiering, IKEA LÅNA och IKEA DELBETALA. 

Allmänna frågor

  • Is the application available in any language besides Swedish?

    Unfortunately Ikano Bank is not able to provide application- and loan documents in languages other than Swedish. Please be aware that it is your responsibility as a customer to take part in and understand the information in the application process.
      
      

  • Hur ansöker jag om finansiering på IKEA?

    Du ansöker med hjälp av BankID via mobilen, surfplattan eller datorn. BankID är ett säkert och enkelt sätt att teckna avtalet och du får svar på din ansökan inom några sekunder. Vid en beviljad kredit kan du handla redan samma dag. BankID kommer att krävas även i fortsättningen om du vill kunna ta del av samtliga våra tjänster på ”Mina sidor”.
    Läs mer och ansök om finansiering på IKEA> 
        

  • Vad betyder effektiv ränta?

    Effektiv ränta är den totala kostnaden för ditt lån. Till exempel ränta och övriga avgifter som kan tillkomma.

  • Gör ni en kreditupplysning?

    När du skickar in din ansökan tas en kreditupplysning på dig.
      

  • Erbjuder ni e-faktura/autogiro?

    För både IKEA DELBETALA och IKEA LÅNA erbjuder vi e-faktura för 9 kr/månad via din internetbank. För IKEA LÅNA erbjuder vi även kostnadsfritt autogiro. Information om hur du ska gå tillväga för att koppla autogiro får du på din första faktura. Om du vill lägga till autogiro i efterhand gör du det via denna länk

  • Kan jag handla på faktura?

    På IKEA.se och i IKEA appen kan du som Kund handla på Ikano Faktura. För att Kunden ska kunna betala med Ikano Faktura gör Banken en kreditprövning, vid vilken kreditupplysning inhämtas. I vissa fall kan Kunden nekas att betala genom detta betalningsalternativ. De inköp som görs vid köptillfället samlas på en betalningsavi, som skickas i samband med leveransen från IKEA till den e-postadress som Kunden angett. Beloppet som anges i betalningsavin ska vara Banken tillhanda senast 14 dagar från fakturadatum. Ingen aviavgift tas ut för Ikano Faktura. Kunden kan ta del av den utfärdade betalningsavin på Mina sidor (my.ikano/ikea) som är tillgänglig för Kunden efter inloggning med BankID eller Mobilt BankID. Du kan inte handla mot faktura i varuhuset.

  • Behöver jag göra en adressändring när jag har flyttat?

    Du behöver inte meddela oss om du flyttar och byter folkbokföringsadress. Uppgifterna får vi automatiskt från Skatteverket.

  • Hur går det till vid retur/reklamation?

    Beloppet dras av från din totala skuld och kommer vara synligt på fakturan månaden efter returen/reklamationen. 

  • Vad gör jag om jag misstänker missbruk/bedrägeri?

    Vid misstanke om missbruk eller bedrägeri ber vi dig kontakta Bankens bedrägeriavdelning via e-post, fraud@ikano.se eller 0476-58 70 70.

    Mer information finner du på ikanobank.se/bedrageri

  • Vad gör jag om jag har fått avslag på min ansökan?

    Kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70, för mer information.

  • När kommer fakturan?

    Fakturan kommer mellan den 15:e-20:e varje månad.

    Beroende på när i månaden du gör dina inköp med ditt IKEA DELBETALA kort, registreras köpen på innevarande månads faktura eller på fakturan för nästkommande månad. Nedan hittar du brytdatumen för 2023.


    Brytdatum 2023
    Transationer som görs efter följande brytdatum kommer med på nästkommande faktura.
    7/1, 5/2, 5/3, 5/4, 6/5, 5/6, 5/7, 2/8, 5/9, 4/10, 4/11, 5/12.

    Kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70, för mer information.

  • Jag har inte signerat min IKEA DELBETALA ansökan, hur gör jag då?
  • Jag missade en inbetalning, vad ska jag göra?

    Kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70, så hjälper vi dig.

Frågor om IKEA DELBETALA

  • Hur lägger jag upp mitt köp på räntefria månader?

     
    Det väljer du själv genom att logga in på Mina sidor när du har fått din månadsfaktura. Välj en återbetalningstid på 6,12 eller 24 mån, så erbjuder vi dig att delbetala utan ränta*. Om du behöver hjälp, kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70.

    *Med IKEA DELBETALA kan du dela upp betalningen på 6/12/24 mån utan ränta. Aviavgift 25 kr/mån samt en uppläggningsavgift på 145/195/295 kr tillkommer på första fakturan. Exempel: Vid en skuld på 10 000 kr i 12 mån med betalsätt pappersfaktura (25 kr/mån) blir den effektiva räntan 9,40%, månadsbeloppet 858 kr och totalt återbetalningsbelopp 10 495 kr. Ord. villkor för IKEA DELBETALA: 20,25% rörlig ränta. Exempel: Vid en skuld på 10 000 kr i 12 mån med betalsätt pappersfaktura (25 kr/mån) blir den effektiva räntan 24,67% (2023-10-11). Kreditgivare är Ikano Bank AB (publ). Aktuella räntor och villkor hittar du på ikea.se/finansiering

    Se filmklippet om hur du delbetalar dina köp på Mina sidor>
       


  • Hur väljer jag PIN-kod till mitt kort och kan jag byta/få en ny?

      
    Du väljer eller byter enkelt PIN-kod till ditt kort på Mina sidor under rubriken ”Mitt kort”.
      

  • Kan jag välja e-faktura/autogiro?

     
    Ja, vi erbjuder e-faktura för 9 kr/månaden via din internetbank. Du ansluter dig via din internetbank genom att söka efter ”IKEA” och följa instruktionerna. Du hittar ditt kontonummer på din faktura. Kontonumret är en 7-siffrigt nummer som står på andra sidan av din faktura, högst uppe till vänster. Den första pappersfakturan kostar 25 kr.
      

  • Hur handlar jag?

    Du kan antingen handla med det kort du fick hemskickat eller använda ditt digitala kort. Ditt digitala kort hittar du genom att logga in med BankID på ikanobank.se/mittkort. Så här betalar du:

    På varuhuset: Vid betalning använder du ditt IKEA DELBETALA kort. Alternativt så visar du ditt digitala kort för kassapersonalen.

    På IKEA.se: Välj IKEA DELBETALA som betalmedel i kassan och ange ditt kortnummer och giltighetstid. En redan lagd order betalar du på IKEA.se/betala.

    Se filmklippet "Så använder du ditt digitala kort">
      


  • Hur får jag reda på mitt aktuella saldo?
  • Kan jag utnyttja en betalningsfri månad?

      
    Under förutsättning att kontot sköts enligt bestämmelserna och inbetalningar gjorts minst tre månader i rad, kan två betalningsfria månader utnyttjas under året. Dessa betalningsfria månader kan inte vara i följd. Rörlig ränta under betalningsfri månad läggs till kontoskulden, vilken för närvarande är 20,25% (2023-10-11). Kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70, så hjälper vi dig. Om du har valt räntefri återbetalning har du inte möjlighet att välja betalningsfria månader.
     

  • Kan jag ta ut pengar från mitt konto?

  • Jag har förlorat mitt kort, vad ska jag göra?

      
    Logga in på Mina sidor, där kan du spärra ditt kort och beställa ett nytt. Om du behöver hjälp, kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70.
      

  • Mitt kort är spärrat för köp, hur ska jag göra?

      
    Kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 70 70, så hjälper vi dig.
      

  • Vad innebär betalskydd?

      
    Betalskydd är en försäkring som kan hjälpa dig med det/den utestående saldot/skulden för ditt kreditkort om du blir sjukskriven på grund av olycksfall eller sjukdom, om du blir arbetslös eller om du avlider. Försäkringen kostar endast 0,75% av din aktuella skuld per månad. Det blir 7,50 kr för varje 1 000 kr du har i kontoskuld. Kontakta Ikano Bank för att lägga till betalskydd, tel 0476-58 70 70.
      

  • Kan någon handla på mitt konto med fullmakt?

      
    Ja. Fullmakten är endast giltig tillsammans med IKEA DELBETALA kortet samt legitimation på fullmaktsgivaren och fullmaktshavaren.
    Blankett: Fullmakt DELBETALA
      

  • Kan jag lösa min kredit i förtid?

      
    Ja. Kontohavaren har rätt att helt eller delvis omedelbart och utan avgift lösa krediten i förtid. Kontakta Ikano Bank kundservice tel 0476-58 70 70, så hjälper vi dig.
      

  • Hur avslutar jag mitt konto?
  • Var kan jag se mina villkor?

      
    Logga in på Mina sidor. I Menyn under ”Min profil” hittar du alla samlade villkor i PDF format. Kontakta Ikano Bank kundservice för en kopia, tel 0476-58 70 70.
      

Frågor om IKEA LÅNA

  • Var kan jag se mitt avtal och villkor?

      
    Om du gjort din ansökan på IKEA före 2018-05-25 fick du en kopia av ditt avtal av personalen. Har du gjort ansökan online, fick du avtalet via PDF fil. Kontakta Ikano Bank kundservice för en kopia, tel 0476-58 70 70.
      

  • Kan jag betala av hela mitt lån när jag vill?

      
    Ja. Du kan alltid betala tillbaka ditt lån i snabbare takt om du vill, det kostar dig inget extra. För att avslutsbetala ditt lån behöver du kontakta Ikano Bank kundservice på 0476-58 70 70 för att få ett korrekt avslutsbelopp, kapitalskuld och upplupen ränta.
      

  • Vad innebär låneskydd?

     
    Låneskydd är en försäkring som kan hjälpa dig med det/den utestående skulden för ditt lån om du blir sjukskriven på grund av olycksfall eller sjukdom, om du blir arbetslös eller om du avlider. Försäkringen kostar endast 7% av din månadskostnad (amorteringen och ränta) för lånet. Kontakta Ikano Bank för att lägga till låneskydd i efterhand på, tel 0476-58 70 70.
      

  • Vad händer med pengarna jag inte använt på mitt lån?

      
    Med IKEA LÅNA  fick du 90 dagar på dig att nyttja lånet från det att det blivit beviljat. Din månadskostnad och återbetalningsperiod beräknas på det belopp du har nyttjat.
      

  • Kan jag välja e-faktura/autogiro?

     
    Ja, vi erbjuder e-faktura för 9 kr/månaden via din internetbank, alternativt kostnadsfritt autogiro. Du ansluter dig till e-faktura via din internetbank genom att söka efter ”IKEA” och följa instruktionerna. Du kan närsomhelst lägga till autogiro via denna länk