Vad är skimming?

Så fungerar skimming

Undrar du vad skimming är och hur du kan undvika att drabbas? Skimming, även kallat skimning, är en form av kontokortsbedrägeri där bedragare läser av dina kortuppgifter med hjälp av en scanner eller skimmingutrustning på en kortterminal eller bankomat. Uppgifterna används sedan för otillåtna transaktioner där pengar dras från ditt bankkonto. Vanligen skimmas kortet genom magnetremsan när du använder kortet i en kortläsare.

Det här händer vid skimming

Om ditt kort blivit skimmat kan bedragaren göra korttransaktioner eller ta ut pengar i en uttagsautomat utan att ha tillgång till ditt kort. Ofta märker du inte när skimmingen sker, utan upptäcker det först när pengar försvinner från ditt konto. Om bedragaren har tillgång till din pinkod kan denne också ta ut pengar från det konto som är kopplat till kortet.

Så skyddar du dig mot skimming

Ny teknologi har under de senaste åren gjort det allt svårare för bedragare att lyckas med skimming. De flesta nya bank- och kreditkort har idag ett så kallat EMV-chip som gör det svårare för bedragare att kopiera kortinformationen. Trots det finns det några saker som kan vara bra att vara uppmärksam på, särskilt om du har ett betalkort utan chip.

Hand som lämnar över kreditkort för betalning

3 tips för att undvika att bli skimmad

  • Var uppmärksam på om kortterminalen eller uttagsautomaten ser konstig ut på något sätt när du handlar med ditt kort eller tar ut pengar.
  • Skydda alltid din pinkod när du knappar in den i terminalen.
  • Håll regelbunden koll på dina kontoutdrag för att snabbt kunna upptäcka obehöriga transaktioner.

Vad gör Ikano Bank för att skydda dig mot skimming?

Ikano Kort är ett kreditkort med EMV-chip som skyddar dig mot skimming. Det innebär att du inte behöver skaffa något extra skimningsskydd för att skydda dig mot den här typen av bedrägeri. Dessutom övervakas dina korttransaktioner i våra system för att vi ska kunna hjälpa dig vid bedrägerier. Vid misstanke om bedrägliga köp kan ditt kort spärras för att förhindra fortsatta bedrägeriförsök. Så fort vi anar oråd skickar vi ett sms till dig och ber dig ringa upp oss så att vi kan stämma av misstänkta transaktioner. Med Ikano Kort kan du känna dig trygg om du skulle bli utsatt för någon typ av bedrägeri. Om otillåtna transaktioner upptäckts gör vi en utredning kring vad som hänt, och därefter får du tillbaka dina pengar.

Om du blir utsatt för skimming

Om du blivit utsatt för skimming ska du spärra ditt kort direkt och sedan kontakta vår kundservice. Om en polisanmälan behövs kommer banken att informera dig om det. En polisanmälan kan du göra online, via telefon eller på närmaste polisstation. Spara ditt kontoutdrag så att du kan visa det när du gör din anmälan, så att du kan visa på vilka ställen ditt kort har använts.

Spärra ditt kort här

Skimming är idag ovanligt men det är alltid klokt att hålla ett öga på dina korttransaktioner och vara vaksam och skydda dina kortuppgifter när du använder kortet i kortterminaler eller bankomater.

Frågor och svar om skimming

  • Vad är skimming?

    Skimming, även kallat skimning, är en form av kontokortsbedrägeri där bedragare läser av dina kortuppgifter med hjälp av någon typ av scanner eller skimmingutrustning.

  • Hur går skimming till?

    Vid skimming läser en bedragare av dina kortuppgifter med hjälp av en scanner eller en app i mobiltelefonen. Ofta skimmas ditt kort via magnetremsan när du använder den i en kortläsare. Använder du chipet kan kortet inte skimmas. Bedragaren kan dock också komma åt dina kontouppgifter trådlöst när ditt kort ligger i plånboken. Kort med chip kan inte skimmas trådlöst.

  • Hur skyddar jag mig mot skimming?

    Tack vare ny teknologi är skimming inte ett vanligt problem idag. De flesta nya bank- och kreditkort har idag ett EMV-chip som gör det svårare för bedragare att kopiera kortinformationen. Det kan ändå vara en god idé att vara uppmärksam på om kortterminalen eller bankomaten ser konstig ut och att alltid skydda pinkoden.

Har du några frågor?
Hör av dig till oss!

Vi hjälper dig gärna med alla frågor du har. Du når oss alla vardagar mellan kl 9–17. Är du redan lån-, spar- eller kortkund kan du logga in och chatta med någon av våra handläggare. 

Till kundservice