IKEA Företagskonto

Självbetjäning

Våra vanligaste frågor

  • Varför avslutas IKEA Företagskontot?

    För att IKEA fortsatt ska kunna möta sina företagskunders behov har IKEA tagit beslut om att säga upp avtalet för IKEA företagskonto per den 1 september 2023. Det innebär att vi fram till dess kommer att fortsätta serva kunder och IKEA, och vi jobbar tillsammans med IKEA för att göra avvecklingen så smidig som möjlig för båda parter och våra gemensamma kunder.

  • Jag har ett rabattavtal idag kommer jag kunna fortsätta ha det med det nya IKEA Business Network kontot?

    För mer information om hur IKEA Business Network kontot fungerar kontakta IKEA.

  • Kan jag som företagskund skapa ett IKEA Business Network konto redan idag?

    Ja, du kan redan idag ansöka om IKEA Business Network konto. IKEA kommer mejla ut information om hur man går tillväga till alla befintliga IKEA Företagskonto kunder. Har du inte ett IKEA Företagskonto idag går det bra att ansöka om detta fram till den 31 juli 2023 och du kan handla med detta till den 31 augusti 2023. Därefter behöver du ansöka om IKEA Business Network konto om du vill fortsätta att handla som företag.

  • Hur länge kan jag handla med IKEA Företags kontot?

    31/8 2023 är den sista dagen för köp. Inga undantag är möjliga.

  • Hur lång tid tar det innan jag får svar på min ansökan?

    Vi återkopplar oftast inom 72 timmar.

  • När kan jag börja handla?

    Ditt IKEA företagskort kort skickas till dig inom ca 10 arbetsdagar efter att din ansökan har blivit godkänd. Vill du handla direkt, kan du använda dig av en rekvisition. Rekvisitionen används för betalning tillsammans med en köpnota, som skrivs ut av en IKEA företagssäljare på varuhuset. I kassan visar du upp rekvisitionen, köpnotan och din giltiga svenska legitimation. Som firmatecknare räcker det med köpnota och giltig svensk legitimation.

    Följande uppgifter ska framgå av rekvisitionen:

    > Företagets namn och fakturaadress
    > Kundnummer som ska debiteras
    > Datum för inköp/giltighetstid
    > Vem som ska handla
    > Fakturareferens
    > Underskrift av behörig person

    Rekvisitionen kan vara en utskriven elektronisk rekvisition eller i original på företagets brevpapper

  • Hur handlar jag med företagskortet?

    På varuhuset: Visa upp ditt IKEA företagskort tillsammans med svensk giltig ID-handling för kassapersonalen. Om du önskar fakturareferens så läggs den in av kassören (max 30 tecken).

    På IKEA.se: Välj IKEA företagskonto som betalmedel i kassan. Ange kortnumret på ditt IKEA företagskort (10 siffror), giltighetstid, fakturerings- och leveransadress samt fakturamärkning/referens. Orderbekräftelsen skickas med e-post till den som utför köpet och med post till faktureringsadressen. Fakturan skickas till den adress som angetts vid ansökan.

    Via IKEA kundservice: Kontakta IKEA kundservice på telefon 0775-700 500 så hjälper vi dig.

  • Hur handlar jag med rekvisition på varuhuset?

    Rekvisitionen används för betalning tillsammans med en köpnota, som skrivs ut av en IKEA företagssäljare på varuhuset. I kassan visar du upp rekvisitionen, köpnotan och din giltiga svenska legitimation. Som firmatecknare räcker det med köpnota och giltig svensk legitimation.
    Följande uppgifter ska framgå av rekvisitionen:

    > Företagets namn och fakturaadress
    > Kundnummer som ska debiteras
    > Datum för inköp/giltighetstid 
    > Vem som ska handla
    > Fakturareferens
    > Underskrift av behörig person

     Rekvisitionen kan vara en utskriven elektronisk rekvisition eller i original på företagets brevpapper

  • Kan jag dela upp betalningen?

    Alla enskilda firmor, aktiebolag, handelsbolag och kommanditbolag blir erbjudna tre delbetalningar om fakturabeloppet överstiger 3000 kr. Kostnaden är 75 kr per avi. Delbetalning gäller inte övriga bolagsformer eller avtalskunder.

  • Hur hittar jag mitt kundnummer?

    När din ansökan har blivit godkänd tilldelas du ditt kundnummer via epost. Kundnumret hittar du även på din faktura. Om du är firmatecknare kan du ringa till Ikano Bank kundservice på telefon 0476-58 71 70 för att få ditt kundnummer.

  • Kan jag välja e-faktura/autogiro?

    Ja. Du behöver ha ett företagskonto hos din bank för att kunna erhålla e-faktura. Du ansluter dig via din internetbank genom att söka på ”IKEA Svenska Försäljnings AB” och följa instruktionerna.

  • Hur ansluter jag till elektronisk fakturering (EDI)?

    Kontakta Ikano Bank kundservice på telefon 0476-58 71 70 eller skicka ett mejl till edi@ikano.se

  • Hur lång tid har jag på mig att betala fakturan?

    Du får 30 dagars kostnadsfri faktura.

  • Kommer IKEA leasing att finnas kvar?

    Ja, leasing via Ikano Bank kommer fortsättningsvis att finnas kvar.

  • Vad ersätter IKEA Företagskonto?

    IKEA har utvecklat en ny fakturalösning som kunderna kan börja använda den 1 September 2023. IKEA kommer att skicka ut ett mejl till alla som idag har ett IKEA Företagskonto med information om hur man ansöker om den nya lösningen. Fram till den 31 augusti kan du använda till befintliga IKEA Företagskonto som vanligt.

  • Kan jag fortfarande söka om ett IKEA Företagskonto?

    Den sista dagen för ansöka är 31/7 2023.

  • Vad händer med de befintliga företagskunderna och deras kundnummer?

    Fram till den 31/8 kan kunden fortsatt handla som vanligt med sitt IKEA Företagskonto. Därefter stänger vi alla befintliga kundnummer. Inga kunder kommer att flyttas över till IKEA per automatik utan kund behöver ansöka om ett IKEA Business Network konto med Företagsfaktura.

  • Var kan jag se mina villkor?
  • Min faktura saknar referens, hur ska jag göra?
  • Hur ändrar jag vår faktureringsadress?

    För att ändra faktureringsadress vänligen kontakta Ikano Bank kundservice på telefon 0476-58 71 70 eller skicka ett mejl till infobusiness@ikano.se. Ange kundnummer, fullständigt företagsnamn och den nya faktureringsadressen.

  • Hur kan jag koppla mitt medlemskap t ex LRF, Visma eller Fastighetsägarna med mitt företagskonto?

    Kontakta Ikano Bank kundservice på telefon 0476-58 71 70 så hjälper de dig.

  • Jag saknar en faktura, hur ska jag göra?
  • Hur hanterar jag en kreditfaktura?

    Det gör du digitalt på ikanobank.se/kreditfaktura. Behöver du hjälp är du välkommen att kontakta Ikano Bank kundservice på telefon 0476-58 71 70.

  • Jag har fått en kreditfaktura, hur vet jag vilken debetfaktura den tillhör?
  • Hur fungerar förskottsinbetalning?

    Betala in valfritt belopp på ert företagskonto till bankgironummer 5975-7476 (Ikano Bank) och märk inbetalningen med ert kundnummer (sju siffror). När Ikano Bank kan se inbetalningen på ert företagskonto skapas en kreditfaktura som ni använder för att handla på IKEA. När ni sedan har gjort ert köp på IKEA skapas det en debetfaktura som ni behöver kvitta mot er kreditfaktura på ikanobank.se/kreditfaktura.

  • Hur får jag utbetalt mitt tillgodohavande från mitt företagskonto?

    Du ansöker digitalt på ikanobank.se/kreditfaktura. Fyll i bankgironummer under rubriken "Utbetalning av rest på kreditfaktura" om ni önskar får utbetalningen till ett bankgiro. Om ni önskar få utbetalningen till ett bankkonto är ni välkomna att skriva ut blanketten Utbetalning av kreditfaktura och skicka till Ikano Bank, Box 210 66, 200 21 Malmö. Ni kan också kontakta Ikano Bank kundservice på tel 0476-58 71 70 så hjälper vi er. 


Har du frågor om IKEA företagskonto?

Vi hjälper dig gärna! Välkommen att kontakta oss på Ikano Bank så hjälper våra företagsexperter dig.

infobusiness@ikano.se

Telefonummer 0476 - 58 71 70

Måndag - Fredag: 09:00 - 17:00

.
.
.

Chatta med oss

Chattar...

.
.
.