Lån

Kundservice

Vi hjälper dig gärna men du kan också hjälpa dig själv!

I många fall behöver du inte kontakta oss för att få svar på din fråga. Det här kan du göra helt själv genom att logga in:

  • Teckna låneskydd
  • Ändra betalsätt
  • Extra amortering
  • Avslutsförfrågan

Logga in

Vanliga frågor om privatlån

  • Vad gör jag om jag får svårt att betala?
  • Kan jag välja att betala ett mindre belopp varje månad?

    Om du önskar att betala mindre varje månad kan vi se över om du kan förlänga återbetalningstiden på ditt lån. Längsta möjliga löptid på våra lån är 12 år om sökt belopp är 50 000 kr eller högre. Vid lägre belopp är den maximala löptiden 6 år. Genom att förlänga löptiden sprids amorteringsbeloppet ut på fler månader vilket minskar den månatliga kostnaden. Tänk på att du då kommer betala mer i total räntekostnad då lånet ligger kvar längre.

  • Kan jag välja att betala ett högre belopp varje månad?

    Om du önskar betala mer varje månad kan vi i de flesta fall korta ner löptiden på ditt lån. Det betyder att vi ökar amorteringsbeloppet, vilket gör att lånet snabbare blir avbetalat. Din totala räntekostnad kommer även att minska då din låneskuld minskar snabbare.

  • Vad är en extra amortering och hur fungerar det?

    En extra amortering innebär helt enkelt att du betalar av extra på ditt lån. Du väljer själv hur mycket du vill betala in.

    Vill du amortera extra på ditt privatlån hos oss gör du det till bankgironummer 162-9153. I meddelandefältet anger du ditt lånenummer, personnummer samt texten "Extra amortering" som meddelande. Observera att du inte kan använda detta bankgironummer för att amortera extra på ditt bolån. Vill du amortera extra på ditt bolån, vänligen ring 0476-88 170.

    Tänk på att en extra amortering inte kan avbryta månadens "vanliga" inbetalning. Beroende på hur mycket du väljer att extraamortera kommer framtida månadsbetalningar att minska genom att räntekostnaden minskar med skulden. Ditt tidigare bestämda amorteringsbelopp fortsätter som vanligt.

  • Kan räntan på mitt lån höjas?

    Alla våra privatlån har rörlig ränta, vilket betyder att räntan både kan höjas och sänkas. Men det innebär inte att vi kan höja din ränta hur som helst. Det finns omständigheter som gör att vi måste höja räntan, till exempel när Riksbanken höjer styrräntan och våra upplåningskostnader ökar. 

    Här kan du läsa mer om hur det fungerar

  • Hur gör jag om jag vill höja mitt lån?

    Om du vill låna mer pengar behöver du göra en ny låneansökan. Om din nya ansökan blir godkänd kan du välja att i samband med den avsluta ditt gamla lån så allt samlas i det nya lånet istället. Tänk på att ditt nya låneerbjudande kan skilja sig från ditt gamla lån vilket betyder att räntan kan vara antingen högre eller lägre. Du får då välja det som passar dig bäst. Om ditt gamla lån har bättre ränta än ditt nya erbjudande kan du välja att ha kvar det och istället ha två separata lån.

    Läs mer om du går tillväga om du vill låna mer

  • Mitt autogiro har inte blivit draget, vad ska jag göra?

    Om det saknas täckning på ditt återbetalningskonto vid tid för autogirodragning kommer vi göra ytterligare 3 försök under följande 3 dagar. Därefter behöver du betala in manuellt. Kontakta oss för bankgiro- och OCR-nummer genom att logga in på Mina sidor och chatta med oss, eller ring 0476-88 000.

  • Hur ändrar jag mitt autogiro?
  • Hur avslutar jag mitt lån?

    Om du önskar avsluta ditt banklån hos oss behöver du specifika inbetalningsuppgifter. Du kan antingen logga in på Mina sidor och klicka på "Slutbetala lånet", chatta med oss eller ringa på telefonnummer 0476-88 000.

  • Har ni någon betalningsfri månad?

    Nej. Däremot kan vi ibland hjälpa till att sänka amorteringen för en eller två månader. Observera att du behöver kontakta oss senast den 20:e (ungefär) i månaden för att vi ska hinna justera autogirodragningen. Antingen kan du logga in på Mina Sidor och chatta med oss eller ringa på telefon 0476-88 180.

  • Vad är Låneskydd för något?

    Låneskydd är en försäkring som täcker månadskostnaden för lånet, det vill säga både ränta och amortering. Vid dödsfall går låneskyddet in och betalar hela den återstående skulden. Försäkringen ersätter månadskostnaden för ditt lån vid sjukskrivning eller arbetslöshet i upp till 12 månader. Högsta ersättningsbeloppet är 15 000 kr per månad. Om du avlider täcker försäkringen hela din utestående skuld (max 400 000 kr). Månadspremien är 8% av månadskostnaden för ditt lån, dvs din ränta och amortering. Du betalar försäkringspremien på samma faktura som ditt lån. T.ex. Har du en månadskostnad på 2 000 kr och väljer att teckna vårt Låneskydd tillkommer en premie på 160 kr. Kostnaden för Låneskyddet minskar i takt med att skulden på lånet minskar.

  • Varför minskar inte min månadskostnad för lånet?

    Vår ränteberäkning görs från den 26:e i föregående månad till den 26:e i nästkommande månad. Det betyder att beroende på hur många dagar den aktuella månaden har kan kostnaden komma att ändras. Detta resulterar i att du månad A kan ha en lägre månadskostnad än månad B trots att skulden har minskat från din senaste amortering. Om du däremot ser på månadskostnaden på lite längre sikt, kommer du se att den minskar i takt med att skulden minskar.

  • Var hittar jag mitt årsbesked?

    Årsbesked för banklån och sparkonton hittar du på Mina sidor under "Min profil". Har du tidigare anmält att få dina årsbesked brevledes skickas de ut i slutet av januari varje år. För kreditkort framgår underlag för årsbesked på fakturan eller kontoutdraget för januari månad.

Hittar du inte det du letar efter?

Vi hjälper dig gärna med alla frågor du har. Är du redan lån-, spar- eller kortkund kan du chatta med någon av våra handläggare.

Kontakta oss